Sinds 1 oktober 2019 is Euro 95-benzine vervangen door E10, dat 10 procent bio-ethanol bevat. Veel klassieke auto’s verdragen E10 sowieso niet goed, maar de huidige coronacrisis is een extra reden om geen E10 te tanken.
Normaliter zijn het voorjaar en de zomer dé periode om er lekker met je klassieke auto op pad te gaan. Is het niet tijdens een van de vele georganiseerde toer- of puzzelritten, dan wel op een individueel tripje over leuke binnenwegen. Helaas gooit het coronavirus roet in het eten. Vrijwel alle evenementen zijn afgelast. Dus ook klassiekerritten en oldtimerbeurzen. En wat is een individuele trip zonder een tussenstop bij een leuk restaurant of een interessante bezienswaardigheid? Het is dus niet zo vreemd dat veel klassieke auto’s ook in het hoogseizoen langdurig stilstaan.

Stilstand funest voor E10
En juist stilstand is funest voor de kwaliteit voor E10-benzine. Zo trekt ethanol vocht aan, waardoor de E10-benzine aan klopvastheid verliest. Dat vergroot het risico op het schadelijke pingelen (ongecontroleerde verbranding) van de motor. Daarnaast kan er corrosie ontstaan, bijvoorbeeld in de brandstoftank. Maar dat niet alleen: ethanol heeft tevens een oplossende werking, waardoor oude aanslag in de brandstoftank kan loslaten. Als de vuildeeltjes vervolgens in het brandstofsysteem terechtkomen, kunnen ze tot verstoppingen leiden.
Dus zelfs als je een auto van na het jaar 2000 hebt die in theorie E10-proof is, kun je je afvragen of je de tank tijdens de huidige coronacrisis met E10 moet volgooien.

Premium benzine in klassieker
Om te voorkomen dat je geliefde klassieker door problemen met E10 een bron van ergernis wordt, kunt u diverse maatregelen nemen. Het eenvoudigst is om premium brandstof als Shell V-Power, BP Ultimate, Total Excellium of Esso Synergy Supreme+ 98 te tanken. Check voor de zekerheid of de pomp en het vulpistool zijn gestickerd met het E5-label. Zo bent u ervan verzekerd dat er maximaal 5 procent ethanol is bijgemengd.

Competition 102 of additief
Voorheen was er ook een aantal tankstations dat Competition 102-benzine verkocht, met een extra hoog octaangetal en zónder ethanol. Deze benzine is vooral geliefd onder eigenaren van extreme sportwagens en snelle oldtimers. Helaas verdwijnt deze brandstof bij de meeste aanbieders, met uitzondering van TanQyou. Een andere mogelijkheid om E10-ellende te voorkomen, is het toevoegen van een additief. Bekende E10-toevoegingen voor klassiekers en oldtimers worden geleverd door Millers Oils en Oliehandel.nl.
