Ford heeft er jaren aan teasen op zitten. Eerst kregen we een logootje van de nieuwe Ford Bronco te zien, vervolgens een silhouet, daarna een neusje en opeens ook een raceversie van de langverwachte terreinwagen. Maar na 25 jaar afwezigheid is het dan zover: de Ford Bronco is terug. Maar waar komt de Ford Bronco vandaan?
Ford Bronco is legendarisch
De terugkeer van de Ford Bronco is in de Verenigde Staten een hele happening. De Bronco is daar legendarisch. En de terugkeer van de Bronco is daar net zulk groot nieuws als de introductie van de nieuwe Land Rover Defender bij ons. Ford zou de Bronco eigenlijk op 9 juli presenteren, maar stelde dat op het laatste moment uit. Niet vanwege de coronacrisis, maar door een sullige vergissing. Op 9 juli is namelijk O.J. Simpson jarig. En we weten allemaal wat zijn link met de Ford Bronco is.

Zelfde roots als de Jeep Wrangler
In Europa is de Ford Bronco nooit zo populair geworden als de Land Rover of zijn landgenoot, de klassieke Jeep (Wrangler). Toch heeft de Ford Bronco veel gemeen met de Jeep. Voor de allereerste Bronco ging Ford bijvoorbeeld uit van de Ford M 151 Mutt uit 1951, die op zijn beurt weer een doorontwikkeling was van de Ford GP II. Deze auto vertoont veel uiterlijke overeenkomsten met de Willys Jeep.

Eerste generatie Bronco
Om tot de uiteindelijke Bronco te komen, heeft Ford flink wat tijd uitgetrokken. Pas in 1965 verscheen de eerste generatie. De auto werd in de markt gezet als een compleet nieuwe lijn van ‘sport utility vehicles’. Met zijn zeer korte wielbasis en twee starre assen kon de eerste Bronco uitstekend uit de voeten in het terrein. Maar om te benadrukken dat je de Bronco ook gewoon kon gebruiken om over het asfalt van A naar B te rijden, voorzag Ford zijn nieuweling van een relatief complete en luxe uitrusting. Daarmee onderscheidde hij zich van de toenmalige Jeep Wrangler en Toyota Land Cruiser.

Voor de aandrijving van de eerste Bronco’s zorgde een zescilinder lijnmotor met een inhoud van 2,8-liter. Naarmate de jaren vorderden, nam de motorinhoud toe tot wel vijf liter, verdeeld over acht in V-vorm geplaatste cilinders.

Ford Bronco wint Baja 1000 rally
Dat de eerste Ford Bronco in de VS uitgroeide tot een legende, heeft alles te maken met zijn zege in de Baja 1000 van 1969. Deze duizend mijl (1600 km) lange rally wordt verreden op het Mexicaanse schiereiland Baja California. De overwinning van Bronco-coureur Parnelli Jones werd door Ford dankbaar aangegrepen om de geweldige terreinvaardigheden en de betrouwbare techniek van de Bronco uit te venten. Toch werd de eerste generatie geen commerciële knaller. Het beste jaar was 1974, toen bijna 26.000 Amerikanen een Bronco op hun driveway zetten. Die stijging van de verkoopcijfers had waarschijnlijk alles te maken met de in 1973 opgewaardeerde specs: eindelijk werd de Bronco leverbaar met een automatische versnellingsbak en stuurbekrachtiging. Onder invloed van de oliecrisis gaat het daarna weer snel bergafwaarts: in 1977 stopt de teller bij pakweg 14.500 Bronco’s. Kortom, het werd hoog tijd voor een nieuwe Bronco.

Bronco met techniek van Ford F-150
Die nieuwe Bronco komt er in 1978, al is de auto onderhuids verre van vers. De techniek is stiekem identiek aan die van de Ford F-150, Fords succesvolle pick-up. Bij de duidelijk toegenomen afmetingen hoorde volgens Ford ook een grotere motor en daarom werd de SUV met een big block V8 aangeboden. De als extra leverbare airco voorkwam dat inzittenden peentjes gingen zweten tijdens steile beklimmingen in moeilijk begaanbaar terrein. Blijkbaar waren de Amerikanen wel toe aan een nieuwe Bronco, want in 1978 schiet de verkoop omhoog naar bijna 78.000 stuks en het jaar daarna wordt zelfs de grens van 100.000 Bronco’s gepasseerd.

Van terreinbeul tot softroader
Ondanks dit succes onderwierp Ford zijn SUV in 1980 aan de omvangrijke update, waarbij de auto duidelijk compacter wordt. Tevens zette Ford de auto meer in de markt als gezinsauto dan als woeste terreinbeul. Zeven jaar later maakte de Ford Bronco juist weer een groeispurt en wordt-ie volgepropt met luxe. De vijfde en laatste generatie van de Bronco werd tussen 1992 en 1996 gebouwd. De compacte terreinwagen uit de beginperiode is dan verworden tot een loodzware, luxe SUV die zich nauwelijks onderscheidt van de concurrentie.

Wat kost de nieuwe Ford Bronco?
Met de nieuwe Bronco hoopt weer hetzelfde enthousiasme los te maken als met het oermodel, vandaar dat het design vol zit met verwijzingen naar het verleden. Kijk maar eens naar de grille met de ronde koplampen met daarin de modelnaam. Maar ook de lijnvoering van het relatief compacte driedeurs model grijpt duidelijk terug naar het oermodel.

De Ford Bronco is terug en wordt leverbaar met een 2,3-liter viercilinder turbomotor of een 2,7-liter V6. Die eerste is goed voor 273 pk en 420 Nm. Die tweede haalt 314 pk en 542 Nm. En zoals dat gaat in de Verenigde Staten is de Ford Bronco echt spotgoedkoop. De tweedeurs met viercilinder is er al vanaf 29.995 dollar (omgerekend zo’n 26.000 euro). Ter trieste vergelijking: in Nederland ben je voor een Jeep Wrangler met 272 pk maar liefst 85.490 euro kwijt. Om over de Land Rover Defender nog maar te zwijgen. De tweedeursversie daarvan kost minstens 98.820 euro. En dan krijg je maar 200 pk …
