Echte Citrofielen zijn het hele jaar nog in feeststemming, want hun favoriete merk bestaat 100 jaar. Maar ja, CitroMobile hebben we alweer gehad en op de meeste klassiekerevenementen zie je ook legio andere merken die je misschien helemaal niet leuk vindt. Wat doe je dan op de laatste zondag van de maand? Dan ga je naar het 2CV Museum van Edwin Groen in Andijk! Dus reserveer zondag 30 juni alvast in uw agenda.
In het 2CV Museum in Andijk staan meer dan driehonderd auto’s tentoongesteld, maar eigenlijk is het nieuwe onderkomen van de collectie van Edwin Groen nu alweer te klein. Edwin kán het niet laten om interessante auto’s aan zijn verzameling toe te voegen. En niet uitsluitend 2CV’s. We zien ook een heleboel Dyanes, Ami’s, Méhari’s en HY’s, samen met DS’en, GS’en, BX’en, een Panhard, een Renault 4, wat Simca’s, enkele brommers en motorfietsen – en een hele verzameling dwergauto’s. Eenkennig is Edwin beslist niet in zijn autoliefhebberij. Hieronder een greep uit de auto’s die Edwin zélf het leukst vindt
1. 2CV4 – 1974

Over de favoriete auto uit zijn 2CV-museum hoeft Edwin Groen niet lang na te denken. Dat is deze felgroene 2CV4 uit 1974. Niet zozeer de uitvoering, de motorisering of de lakkleur Vert Palmerale stemt Groen zo vrolijk over de auto, maar het is vooral de combinatie met de opvallende bekleding die Edwin doet zwichten.

2. 2CV Type A – 1949

Een 2CV die begin 2018 veel in het nieuws is geweest: ’s werelds oudste Eend. Tijdens een veiling waar de Type A uit 1949 werd aangeboden, moest Edwin Groen opbieden tegen het grote geld van Michelin. Dat dreef de prijs op tot ruim 75.000 euro. Alleen voor de tweemotorige 2CV Sahara, waarvan Edwin er drie in het museum heeft, betalen verzamelaars nog meer geld. Een 2CV met een lager chassisnummer (#458) is tot nu toe niet gevonden.
3. 2CV6 007 – 1981

In de Bond-film For your eyes only is een glansrol weggelegd voor een gele 2CV6. Achtervolgd door de bad guys laat 007 het gele Eendje vliegen, driften en van een berg af rollen. Citroën zag zijn kans schoon om de 2CV6 in een gelimiteerde 007-uitvoering uit te brengen, met grote 007-sticker op de deuren en een setje stickers waarmee de koper zelf alle kogelgaten kon aanbrengen.
4. 2CV Sahara – 1958-1962

4×4 op je Eend? Achterin is ruimte genoeg om een luchtgekoelde tweecilinder in te bouwen voor de aandrijving van de achterwielen. Op die manier waren een zware tussenbak en cardan niet noodzakelijk. De auto was vooral bestemd voor de Franse koloniën in Noord-Afrika. Citroën bouwde nog geen 700 Sahara’s, tegenwoordig tellen verzamelaars er heel veel geld voor neer. In het 2CV-museum van Edwin Groen staan er drie …
5. Laatst geproduceerde 2CV – 1990

Een triest verhaal. Toen bekend werd dat Citroën zou stoppen met de productie van de 2CV, klopte een Franse liefhebber bij het hoofdkantoor in Parijs aan met de vraag of hij het allerlaatste exemplaar kon kopen. Dat lukte, en de auto werd gekoesterd als een kostbaar schilderij. Kort nadat enkele ‘liefhebbers’ bij de eigenaar op bezoek waren geweest om deze historisch belangrijke 2CV te bekijken, werd de auto gestolen en uitgebrand teruggevonden.
Zelf Eendjes kijken in Andijk
De 2CV-verzameling van Edwin Groen is sinds de verhuizing naar Andijk ook toegankelijk voor het publiek. Elke laatste zondag van de maand kunnen belangstellenden het museum aan de Gedeputeerde Laanweg 43 bezichtigen. De entree bedraagt 10 euro. Voor groepen is het mogelijk een rondleiding aan te vragen op een ander moment. Neem contact op met Edwin Groen via de site van het museum.
