De huidige generatie Audi A1 is waarschijnlijk de laatste. De kosten om hem te elektrificeren wegen niet op tegen de opbrengsten, aldus Audi-baas Markus Duesmann. In plaats daarvan komt de Audi A2 terug als elektrische auto.
De marges op kleine auto’s zijn flinterdun. Steeds meer fabrikanten stoppen om die reden met hun meest compacte modellen. Het is een enorme uitdaging om een veilige, zuinige, geëlektrificeerde en goed uitgeruste A- of B-segmenter te ontwikkelen. Eentje die aan de strenge wettelijke eisen voldoet én voor een schappelijke prijs verkocht kan worden.

Nieuwe Audi 2 als opvolger A1
Tijdens de onthulling van de nieuwe Audi E-Tron GT sprak Audi-topman Markus Duesmann onder meer met het Engelse Autocar. “Diverse andere merken binnen de Volkswagen Group zijn succesvol actief in het segment van de Audi A1, met veel hogere productieaantallen, dus ja … wij denken momenteel na over de toekomst van de A1. Waarschijnlijk wordt de Audi Q2 het nieuwe instapniveau voor ons.”

Terugkeer van de Audi A2 als EV
Audi werkt op dit moment aan een opvolger van de excentrieke Audi A2, die van 1999 tot en 2005 werd verkocht. Het wordt een elektrische auto met trekjes van de Audi AI:ME Concept uit 2019. Hij zal een ander design krijgen dan de oorspronkelijke A2, zei Duesmann. “Ik vind de A2 erg leuk. We zijn momenteel aan het praten over de volgende stap. Misschien wordt het nieuwe model een A2 – of E2 – of anders een A3/E3.”

Audi A2: aluminium mini-MPV
De oorspronkelijke Audi A2 was een compacte mini-mpv met interessante techniek aan boord. Net als de grote Audi A8 was de A2 grotendeels van aluminium, waardoor hij relatief licht was (zo’n 800 kilo). Bovendien bood hij opmerkelijk veel hoofd- en beenruimte.

Zijn opmerkelijke design viel niet erg in de smaak, bovendien was de kleine A2 nog duurder dan een compacte middenklasser. Audi wist in ruim zes jaar niet meer dan 176.000 exemplaren van de A2 te verkopen. De nóg lichtere en supergestroomlijnde Audi A2 1.2 TDI 3L was samen met de Volkswagen Lupo 3L een van de zuinigste auto’s op de markt (1 op 33).
