Het loopt even wat minder met Renault. Dus komt de nieuwe topman Luca de Meo (afkomstig van Seat) met een ‘reddingsplan’. En daarin staat dat de legendarische Renault 4 en Renault 5 terugkeren. Als volledig elektrische auto’s dit keer …
Het nieuwe strategieplan van Renault wordt op 14 januari gepresenteerd, maar persbureau Reuters heeft van enkele interne bronnen al vernomen wat er in staat. Zo gaat Renault zich richten op een nieuwe productlijn, die sterk leunt op het verleden van het Franse merk. Er komen moderne varianten van de roemruchte Renault 4, die in 2021 zijn zestigste verjaardag viert, en de Renault 5. In beide gevallen draait het om retromodellen met een elektrische aandrijflijn. Daarbij gaat Renault ook drie elektrische Alpine-modellen voorstellen.

Renault Scénic, Espace en Talisman verdwijnen
Renault draait verlies, onder meer door de wereldwijde coronacrisis. Het Franse merk doet het zelfs nog iets slechter dan gemiddeld. Daarom wil het bedrijf meer dan 2 miljard euro besparen, waardoor banen zullen sneuvelen. Topman Luca de Meo wil bovendien af van slecht lopende modellen. Dit betekent dat in de nabije toekomst onder meer de Scénic, Espace en Talisman van het toneel verdwijnen. De Meo wil de nadruk gaan leggen op het C-segment, waarin Renault nu de Mégane en Kadjar levert.

Van de Renault 4 en Renault 5 werden miljoenen gebouwd
Van de originele Renault 4 zijn tussen 1961 en 1992 meer dan 8 miljoen exemplaren gebouwd. Het bijzondere aan de ‘Citroën 2CV van Renault’ was dat hij aan de linker- en rechterkant een andere wielbasis heeft. Dit komt doordat de achterste torsieassen achter elkaar zijn geplaatst. Ook de Renault 16 kende die constructie.

Van de latere Renault 5 (1972 – 1996) werden ruim 5,5 miljoen stuks gefabriceerd. Het Vijfje heette in de Verenigde Staten ‘Le Car’ (de auto). Ook waren er diverse sportieve varianten van de Renault 5, zoals de brede Renault 5 Turbo met de motor achterin. In zijn nadagen werd de sterk gemoderniseerde versie van de R5 ‘Supercinq’ genoemd. Vraag is of Renault bij de elektrische versie hierop gaat voortborduren, of juist op het oermodel. Hoe dan ook zijn we erg benieuwd naar de terugkeer van de Renault 4 en Renault 5.
