Zelfs als klassiekerliefhebber hebt u vast weleens van Tesla gehoord. Wereldwijd is de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s behoorlijk populair, maar Duitsers rijden liever in een Trabant dan in een Tesla …
In 2020 wist Tesla bijna een half miljoen van zijn elektrische auto’s te slijten. Daarvan namen wij Nederlanders er zo’n 9000 voor onze rekening. Een leuk aantal, maar peanuts vergeleken bij de 31.000 Tesla’s die we in 2019 kochten. Alle bouwjaren bij elkaar, rijden er in Nederland ongeveer 50.000 Tesla’s rond. Ook in het EV-minnende Noorwegen is Tesla een bijzonder populair automerk.

‘Amerikaanse decadentie’
In Duitsland loopt het zo’n vaart nog niet. Aan de hand van de statistieken van het Duitse Kraftfahrt Bundesamt, heeft het onderzoeksinstituut CAR becijferd dat er maar zo’n 34.000 Tesla’s over Merkels wegen zoemen, zo meldt Die Welt. Dat zijn er 4000 minder dan er van de aloude Trabant bij onze oosterburen op kenteken staan: 38.000 stuks. De rokende en stinkende DDR-relikwie ging 30 jaar geleden al uit productie, maar is in Duitsland dus populairder dan de emissievrije EV uit het ‘decadente’ Amerika. Dat is wat je noemt pure ‘ostalgie’.

Aantal Trabants toegenomen
Nog opmerkelijker is dat het aantal geregistreerde Trabi’s nu ongeveer 1000 stuks hoger ligt dan een jaar geleden. Waarschijnlijk hebben een heleboel Duitsers in 2020 hun vrije corona-uurtjes gebruikt om hun uit Duroplast vervaardigde tweetakter weer rijklaar te maken. Hoelang Trabant zijn voorsprong op Tesla weet te behouden, is nog maar de vraag. Duitsers die een elektrische auto aanschaffen, hebben recht op overheidssubsidies die kunnen oplopen tot wel 11.000 euro … Overigens staan er in Nederland ongeveer 900 Trabantjes op kenteken.