Wist je dat de duurste Porsche 911 aller tijden is niet de meest zeldzame 911 is? Daar kwamen we achter bij het samenstellen van onze nieuwe Porsche 911-special getiteld: De meest zeldzame 911’s ooit.
Duurste Porsche 911
De Porsche 996 GT1 is de duurste Porsche 911 die ooit geveild is. In 2017 werd een GT1 met minder dan 8000 kilometer op de teller verkocht voor 5.665.000 dollar. Dat is 4,8 miljoen euro.
Je zou je kunnen afvragen of de duurste Porsche 911 nog wel een 911 is, maar de GT1 is echt gebaseerd op de 996 en voor Porsche zelf is er geen twijfel: dit is een 911. Waar voor de moderne GT2 en GT3 geldt dat het straatauto’s zijn die zich prima thuis voelen op het circuit, zou je van de GT1 kunnen zeggen dat het een circuitracer is die ook nog de weg op kan. Ondanks de exorbitante vormgeving herken je de 996 er nog altijd in.
Porsche won de 24 uren van Le Mans met de GT1 in 1998. Terwijl de concurrenten (Ferrari F40 en McLaren F1) ervoor kozen om een wegauto aan te passen tot racer, draaide Porsche met de GT1 de zaken om. Ze bouwde eerst de Le Mans-racer en maakten daar toen om aan de regelgeving te voldoen een straatversie van, Strassenversion genaamd.
Van 1996 tot 1998 werden 21 exemplaren van de straatversie gebouwd. Daarmee staat de 996 GT1 heel hoog in de toptien van meest zeldzame 911’s ooit. Maar er bestaat een nog exclusievere Porsche 911: de 2.7 Turbo.

Meest zeldzame Porsche 911
Dit is het verhaal van de 2.7 Turbo: Porsche was begin jaren zeventig druk bezig om een icoon onder de iconen te ontwikkelen: de 930 Turbo. Vanaf maart 1975 werden de eerste Turbo’s uitgeleverd. Porsche wilde in eerste instantie een beperkte oplage van 500 auto’s bouwen, maar de Turbo werd zo populair dat de productie al heel snel opgehoogd werd.
Wat weinigen weten, is dat er voor de 930 Turbo één enkele andere 911 Turbo de weg op ging. Dit was een uniek verjaardagscadeau voor Louise Piëch, de zus van Ferry Porsche en de vrouw van Anton Piëch, de baas van de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg. Louise kreeg op 29 augustus 1974, op haar zeventigste verjaardag, al een Porsche 911 Turbo cadeau.

De auto is gebaseerd op het smalle chassis van de Carrera en draagt nog de Carrera-badge. Meest opvallend is echter dat Louises eerste Turbo een 2,7-liter is en niet de 3,0-liter die in de productieversie zou komen. De allereerste Porsche 911 Turbo heeft een eigen chassis-nummer en werd goedgekeurd voor de openbare weg. Vandaar dat we de Louise Turbo toch meenemen in deze toptien. Unieker dan dit wordt het niet.
We verwachten de unieke 2.7 Turbo nooit tegen te komen op een veiling, dus misschien is de duurste Porsche 911 ooit gemaakt wel onbetaalbaar.
