Eind 2020 berichtten we over de peperdure Swind E Classic Mini van bijna 90.000 euro. Een ander Brits bedrijf bewijst dat het een stuk goedkoper kan. Al zit er ook hier een addertje onder het gras.
Steeds meer bedrijven storten zich op de elektrificatie van klassiekers. Dat heeft voordelen. Je bent van veel technische kopzorgen af, je bent niet langer de milieuparia van de buurt en er is geen milieuzone meer die je tegenhoudt. Er zijn ook legio nadelen. De actieradius houdt meestal niet over en je auto klinkt net zo spannend als een wasdroger. Maar bovenal: de ombouw van een klassieker naar elektrische auto is duurrr!

Steeds meer aanbieders voor ombouw klassieke auto’s naar EV

Toch zien we positieve ontwikkelingen. Bij Mini-specialist Ben van Leeuwen in Ter Aar kost de ombouw ongeveer 24.000 euro, maar dat is nog zonder donorauto. Maar goed, stel dat je voor 15 mille een puntgave Mini op de kop kunt tikken, dan ben je nog altijd goedkoper uit dan bij Swind Electric.
LEC bouwt klassieke Mini in 6 weken om

Onder de Mini-ombouwers schaart zich nu ook London Electric Cars (LEC). Zij rekenen voor de EV-conversie van een klassieke Mini 25.000 pond, oftewel 29.000 euro. Maar ook dat bedrag is weer exclusief donorauto, belastingen en transportkosten … LEC heeft voor de ombouw ongeveer 6 weken nodig. Alleen heeft het bedrijf nu vanuit de hee wereld al zoveel bestellingen binnen, dat het 6 maanden duurt voordat ze aan jouw auto kunnen beginnen. Als het je allemaal veel te veel gedoe is, kun je voor 36.200 euro ook een gloednieuwe Mini Electric bestellen. Maar ja …

Elektrische Mini met aandrijflijn Nissan Leaf
Voor de ombouw gebruikt LEC de (gebruikte) aandrijflijn van een Nissan Leaf, met een accupakket van 20 kWh, wat een reële actieradius van ongeveer 100 kilometer moet opleveren. Da’s niet heel veel, maar wanneer reed jij achter elkaar meer dan 100 km in jouw klassieke Mini? En de elektrische Mini van LEC kan snelladen, wat betekent dat die kabouteraccu in no-time weer gebruiksklaar is.

Over het vermogen en de prestaties doet LEC geen uitspraken. Afgaand op de specificaties van de eerste Leaf, zou de elektromotor ongeveer 110 pk en 280 Nm moeten voortbrengen. Daarmee komt de Mini vast prima van z’n plek.
