Wie had ruim 60 jaar geleden gedacht dat de Volkswagen T1 zou uitgroeien tot een onbetaalbare klassieker? Voor een goed exemplaar betaal je inmiddels zomaar een ton. Je kon erop wachten dat van de beroemde bus ook een elektrische versie zou verschijnen. Die elektrische Volkswagen T1, e-Bulli genaamd, is te zien op de Techno Classica in Essen (25-29 maart) en zal daarna waarschijnlijk vele (klassieker)evenementen aandoen.
Volkswagen heeft een bus uit 1966 als uitgangspunt genomen voor de elektrificatie en herdoopte hem tot e-Bulli. De elektrische Volkswagen T1 reed lange tijd rond in Los Angeles, maar nu is hij terug in Duitsland. Hoewel Volkswagen het originele model zo veel mogelijk in ere wilde houden, zijn tal van moderne features toegevoegd. De boxermotor maakte plaats voor een moderne elektromotor en een accupakket. Het busje maakt gebruikt van dezelfde techniek als zijn verre opvolger ID. Buzz, die in 2022 op de markt komt.

Volledig nieuw onderstel voor elektrische Volkswagen T1
Volkswagen beperkte zich niet tot het plaatsen van een elektrische aandrijflijn. De e-Bulli is voorzien van led-koplampen en ook het onderstel werd geheel vernieuwd. De keuzehendel van de elektrische Volkswagen T1 zit ‘gewoon’ tussen de voorstoelen, in plaats van op het dashboard, zoals bij de ID.Buzz. In de dakconsole bevindt zich een tablet, waarmee je het dak open en dicht kunt schuiven. Leuk detail is het Bulli-symbool in de snelheidsmeter. De vloer is bekleed met chic hout, als bij een peperduur plezierjacht.
Elektrische Volkswagen T2
Overigens leverde Volkswagen in 1972 al een elektrische T2, die liefst 2200 kilo woog. Je kon 70 kilometer op één acculading rijden, opladen duurde tien uur. De accu woog 850 kilo, wat meer was dan het totaalgewicht van een Volkswagen Kever!
