Op 24 en 25 augustus pakken Ferrari en Ford een oude ruzie op. Op die data worden in de Amerikaanse badplaats Monterey een Ferrari 250 GTO en een Ford GT40 geveild. Twee auto’s die uit een periode stammen waarin Henry Ford II en Enzo Ferrari een felle vete uitvochten. Het gebakkelei werd in 1966 en de daaropvolgende jaren op Le Mans beslecht in het voordeel van Ford. Maar de verwachting is dat Ferrari er in Monterey met de winst vandoor gaat.

©2018 Courtesy of RM Sotheby’s
In de jaren zestig maakt Henry Ford II duidelijk dat hij het bedrijf van zijn Italiaanse collega Enzo Ferrari wil kopen. Het lijkt Henry wel geinig om behalve doodnormale doordeweekse auto’s ook volbloed sportwagens te produceren. Hij komt op dit idee door de vele racesuccessen die het kleine Italiaanse merk boekt, onder meer met de Ferrari 250 GTO. Met zulke auto’s in zijn gamma zou Ford vast een veel jonger publiek trekken, zo is de gedachte.

©2018 Courtesy of RM Sotheby’s
De flamboyante Enzo Ferrari is echter niet gediend van de arrogante Amerikaanse overnamedrift, en weigert elke medewerking aan de ambitieuze plannen van Henry II.
Wraaklustig
Wanneer blijkt dat Ford zijn zin niet krijgt, zint hij op wraak. Hij wil Ferrari op diens eigen favoriete werkterrein aanpakken. Aldus begint Ford in samenwerking met racewagenbouwer Lola aan de ontwikkeling van de Ford GT40. Een auto die moet gaan heersen op Le Mans, waar Ferrari drie jaar op rij heeft gezegevierd.

Ford slaagt niet onmiddellijk in zijn opzet, maar in 1966 is het wel zover: het volledige podium van de 24 Uur van Le Mans wordt bezet door Fords GT40 en de eerste Ferrari (een 275 GTB Competizione) volgt pas op plek 7.

©2018 Courtesy of RM Sotheby’s
De Ford GT40 die in Monterey wordt geveild, is de goudkleurige auto die in 1966 als derde eindigde op Le Mans. Zijn 7,0-liter V8 levert 469 pk en de geschatte opbrengst is 12 miljoen dollar, zo’n 10,3 miljoen euro. Da’s een hoop geld voor een Ford, maar voor een exclusieve Ferrari is het een schijntje.

©2018 Courtesy of RM Sotheby’s
De auto die het ene prijsrecord aan het andere rijgt, is de Ferrari GTO. Kort geleden werd er al een Ferrari 250 GTO (onderhands) verkocht voor 70 miljoen dollar (ca. 60 miljoen euro). Veilinghuis RM Sotheby’s verwacht dat de Ferrari 250 GTO uit 1962 (chassisnummer 3413GT) in Monterey ongeveer 45 miljoen dollar zal opbrengen (zo’n 38,5 miljoen euro). Henry Ford zag deze auto in 1963 en 1964 al op Targa Florio zegevieren, en in Monterey gaat de Italiaan er dus ook weer met het meeste prijzengeld vandoor …

©2018 Courtesy of RM Sotheby’s