Als je als autofabrikant je concurrenten op achterstand wilt zetten, is het goed om iets heel nieuws of bijzonders te proberen. Alleen pakt dat niet altijd goed uit. We richten de schijnwerpers op een aantal van de grootste auto flops uit de geschiedenis. De onfortuinlijke Ford Edsel bijt het spits af.
Halverwege de jaren vijftig heeft Ford geen model dat kan concurreren met Pontiac en Oldsmobile, twee succesvolle merken van aartsvijand General Motors. Zodoende roept Ford een nieuw merk in het leven, dat tussen Ford en Mercury gepositioneerd wordt. In 1957 wordt de Edsel in 13 modelvarianten geïntroduceerd tijdens een grote tv-show. Daarin treedt een aantal grote sterren uit die tijd op, onder wie Frank Sinatra, Bing Crosby en Louis Armstrong.
Edele delen
Het doel is om elke dag 650 Edsels te verkopen. Er is keus uit een 5,8- en een 6,5-liter motor, maar dat laat het koperspubliek koud. De grote variatie in carrosserievarianten is al evenmin het onderwerp van gesprek. Het is vooral het ontwerp van de Edsel dat veel opschudding veroorzaakt, met name vanwege de vreemde verticale grille. Volgens de ontwerpers is het een gestileerd paardenhoofdstel. Maar het publiek associeert de Edsel-neus niet met paardenhoofden, maar met de edele delen van een vrouw.

De Edsel mislukt jammerlijk. In twee jaar tijd worden maar 30.000 exemplaren gebouwd, terwijl het tienvoudige de doelstelling was. In 1959 trekt Ford de stekker eruit en moet er een verlies van 250 miljoen dollar worden weggeboekt. Nu is een flop nooit leuk, maar het mislukken van de Edsel is extra pijnlijk. Het model was namelijk vernoemd naar Edsel Ford, de op jonge leeftijd overleden zoon – en tevens het enige kind – van Henry Ford.
Ford Edsel als klassieker
Inmiddels is Ford alle ellende met de Edsel allang weer te boven. En als gevolg van die ellende is de Edsel nu een vrij exclusieve klassieker. Maar dan eentje die nog niet al te duur is. Voor minder dan 10.000 euro heb je al een redelijk exemplaar. Maar wil je een Edsel Convertible in concoursstaat, dan gaan de prijzen al snel richting 25-30 mille. Nog wel, want de belangstelling is aan het toenemen en de prijzen vertonen eveneens een stijgende lijn. Hoewel het model ernstig is geflopt, is de verkrijgbaarheid van onderdelen absoluut niet verkeerd. Al ben je doorgaans wel afhankelijk van bedrijven in de VS. Om de Edsel een geheime tip te noemen gaat wellicht wat ver. Maar als je Amerikanen leuk vindt, en iets anders wilt dan een Mustang, Corvette of Cadillac, dan is de Edsel zeker het overwegen waard.
