Met het voorjaar in aantocht nadert ook het klassiekerseizoen. En het cabrioseizoen! Hoewel veel mensen al jaren van een cabriolet dromen, vragen ze zich tegelijkertijd af ‘of het niet tegenvalt’. Dat kan natuurlijk, maar in de prijsklasse tot 5000 euro is best iets leuks te koop waarmee je cabriorijden een seizoen lang kunt uitproberen. Valt het tegen, dan verkoop je de auto weer. Of je ruilt hem in voor een mooier exemplaar. We presenteren hier 5 leuke goedkope cabrio’s. Het zijn allemaal vierzitters; dan kan niemand je betichten van egotripperij.
1. Chrysler LeBaron Cabriolet (1986-1995)

In 1988 maakte de Chrysler LeBaron als coupé en als cabriolet de oversteek naar Europa. Destijds was het een zeer luxueuze auto met een bijpassende prijs, maar tegenwoordig koop je een mooi exemplaar voor een grijpstuiver. De Chrysler LeBaron legt zijn inzittenden in de watten met luxe en comfort. Er zit van alles op en aan: cruisecontrol, een automaat, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en een dubbel geïsoleerde sofftop. Ook die laatste is uiteraard elektrisch bedienbaar.
De eerste LeBarons die in 1988 naar Europa kwamen, werden aangedreven door een ongeblazen 2,5-liter viercilinder (102 pk) of een 2,2-liter turbomotor (148 pk). Beide motorvarianten hadden een trage drietraps automaat. Niet veel later kwam een versie met 177 pk de gelederen versterken, voorzien van een automatische vierbak. De drieliter V6 met zijn beschaafde vermogen van 136 pk en z’n hoge koppel van 223 Nm past eigenlijk het beste bij de comfortabele LeBaron. Deze van Mitsubishi afkomstige motor – met hydraulische klepstoters – was gekoppeld aan een automatische vierbak en dreef de voorwielen aan.
Een mooie Chrysler LeBaron gevonden? Probeer dan te achterhalen wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Alle motoren staan bekend als robuust, al zijn er problemen bekend met de injectie en – indien van toepassing – de turbo. Als de motor onregelmatig draait, volstaat reiniging van de gas- en/of stationairklep meestal. De automaat is gevoelig voor ATF met de juiste dikte. De olie moet rood zijn en geen brandlucht hebben. Een oliekoeler is een pre. Controleer de werking van alle elektrische onderdelen. Vergeet ook de de airco niet.
2. Opel Kadett Cabrio (1987-1993)

Van 1976 tot en met 1978 bouwde Opel op basis van de C-Kadett de Aero, een semi-cabriolet zonder achterruit en met een groot open dak. Pas in 1987 kreeg dit model een opvolger: de bij Bertone in Italië gebouwde Kadett E Cabrio. Net als veel generatiegenoten heeft-ie een o zo veilige, maar niet zo fraaie rolbeugel. Niettemin werd de Opel Kadett Cabrio in zijn segment behoorlijk populair: in totaal liepen er dik 80.000 exemplaren van de band.
Ondanks het enorme verkoopsucces zijn er niet zo heel veel E-Kadetts meer over. Het aantal te koop aangeboden Cabrio’s kun je zelfs op de vingers van twee handen tellen. De oorzaak: roest. Die kan eigenlijk overal optreden, maar het gevoeligst zijn de wielkuipranden, de dorpels en de spatborden. De meest begeerlijke Opel Kadett Cabrio is de 115 pk sterke GSi. Die haalt een topsnelheid van 200 km/h , maar dan kun je met open dak alleen nog via de intercom communiceren. Verder dan een luidkeels: “Heb jij het ook zo koud?!” komt het niet, want vanaf 160 km/h heeft de wind vrij spel in het interieur. Hardrijden is dus geen pretje. Daarom kun je net zo goed kiezen voor een bescheiden Kadett Cabrio 1.6 Edition met 75 pk (1991-1993).
Een goede Opel Kadett Cabrio ligt prima op de weg en voelt lichtvoetig aan. Op de achterbank kun je zowaar zitten en de kofferbak heeft een inhoud van 290 liter. Schrik niet van wat kraakjes en rammeltjes in het interieur. Wil je een zo recent mogelijke Opel Kadett Cabrio, maar wel eentje met meer power? Ga dan voor een 2.0i Edition. Die heeft dezelfde motor als de GSi, maar mist de bijbehorende exterieurstyling. Bijkomend voordeel van de latere Cabrio’s is de sterk verbeterde cabriokap. Controleer voor aankoop niettemin of het dak lekvrij is en vergeet niet de vergrendelingen van de softtop aan het voorruitframe te checken.
Motorische problemen van de Opel Kadett E Cabrio? Die vallen mee, tenzij vorige eigenaren er als een dolle mee hebben gereden. De motor en de transmissie zweten vrijwel altijd olie. Let op dat dit niet ontaardt in ernstige lekkage. Een versleten versnellingsbak herken je aan een stugge bediening en een nukkige achteruit. Gecorrodeerde remleidingen kunnen de remwerking verslechteren. Controleer of alle elektrische onderdelen werken. Vooral het digitale dashboard van de GSi is berucht.
3. Ford Escort Cabrio (1986-1992)

De meeste cabriolets hebben een begeerlijke uitstraling, maar zelfs onder de auto’s met een stoffen kap heb je muurbloempjes. De Ford Escort Cabriolet uit de periode 1986-1992 is daar een van. Alleen de sportieve Ford Escort XR3i Cabrio zorgt voor een verhoogde bloeddruk. Het ontwerp van de Escort Cabrio wordt ontsierd door de vaststaande rolbeugel.
Net als van de Escort Mk 3 werd er ook van de Escort Mk 4 een cabriolet geproduceerd. Daarvoor nam Ford Karmann in de arm – dat ook de Volkswagen Golf Cabriolet bouwde. Anders dan veel concurrerende cabriolets, beschikte de Ford Escort Mk 4 over een glazen achterruit.
Zelfs als XR3i met 105 pk is de Ford Escort Cabriolet niet snel. Het is wel een prettig rijdende, ruime vierzitter. De ware liefhebber moet enig geduld uitoefenen om een onbezoedeld exemplaar te vinden: het aanbod is beperkt. Let goed op scheuren en slijtplekken in het dak en check of het tapijt niet vochtig is. Rond de rolbeugel en bij de A-stijlen kunnen er vervormingen in de carrosserie ontstaan.
Hoewel de Ford Escort Mk 4 goed beschermd is tegen roest, kan het geen kwaad om alle standaard aandachtspunten even langs te lopen. Let ook op de conditie van de uitlaat en de remleidingen. De 1,6-liter CVH-motor van Ford staat bekend om zijn zwakke distributieriem. Als deze spontaan knapt, is kostbare schade aan de cilinderkop het resultaat. Laat de riem na aanschaf van een mooie auto uit voorzorg vervangen. Daarnaast wil de motor nog wel eens een drupje olie verliezen. De remmen zijn slijtagegevoelig.
4. Audi Cabriolet (1991-2000)

Van 1958 tot 1965 maakt Auto Union furore met de wonderschone 1000 Sp Cabriolet. Na de wedergeboorte van het merk Audi in 1968 blijft het in Ingolstadt lang stil op cabriogebied. Tot 1991, het introductiejaar van de Audi Cabriolet. Aanvankelijk is de Audi Cabriolet alleen te koop met een 2,3-liter vijfcilinder. Deze levert 133 pk en 186 newtonmeter, waarmee de auto de honderdsprint in 10,4 seconden aflegt en een top van 198 km/h haalt. Later volgen een 2,8-liter V6 met 174 pk, een 2.6 V6 met 150 pk en een 115 pk sterke 2.0 met vier cilinders.
In het jaar dat Audi de Cabriolet op de markt brengt, begint ook de direct ingespoten 1,9-liter TDI-motor aan zijn zegetocht. Door de TDI-motor ook in een ‘funauto’ als de Cabriolet aan te bieden, heeft Audi een wereldprimeur. Van 1997 tot het eind van zijn productieperiode in 2000 is de Cabriolet ook nog met de twintigkleps 1,8-liter viercilinder geleverd. In die laatste jaren wordt de Cabriolet bij Karmann geproduceerd. Ondanks het chique uiterlijk, moet je de kap van de eerste Audi’s Cabriolet handmatig openen en sluiten. Bovendien is er een ‘vergelingsgevoelig’ plastic achterruitje gemonteerd.
Naar de moderne maatstaven is de carrosserie van de open Audi vrij slap. Tegelijkertijd is het een comfortabele en redelijk praktische cabrio. Voordeel ten opzichte van veel tijdgenoten is de volledig verzinkte, en dus nauwelijks roestgevoelige carrosserie. Op motorisch gebied gaat onze voorkeur uit naar de roffelende vijfcilinder 2.3. Die biedt adequate prestaties en een redelijk verbruik. Mits hij normaal is behandeld, is de vijfcilinder zeer robuust.
Ook de overige motoren staan bekend als degelijk, evenals de viertrapsautomaat. Handbakken willen wel eens defect raken. Zeker in combinatie met de zescilinders en de dieselmotor. Andere aandachtspunten zijn de voortrein, achterremklauwen die blijven hangen, een slecht werkende handrem en het koelsysteem. Auto’s met een verlaagd onderstel, extra grote wielen en niet-origineel spoilerwerk zouden wij laten staan.
5. Peugeot 205 Cabriolet (1986-1994)

Begin jaren tachtig stond Peugeot bekend als een statig, maar kwakkelend merk. Merkwaardig genoeg was de kleine 205 in 1983 de redder van het grote Peugeot. In de 15 jaar dat de Peugeot 205 leverbaar was, werden 5,3 miljoen exemplaren geproduceerd. Ook de door Pininfarina ontworpen en gebouwde 205 Cabriolet had over populariteit niet te klagen.
De Peugeot 205 Cabriolet was relatief betaalbaar. De spannendste 205 Cabriolet was de CTI, die gebaseerd was op de Peugeot 205 GTI. Zo waren het onderstel en de 1,6-liter viercilinder met 115 pk hetzelfde. Al snel volgde een milieuvriendelijker versie met 105 pk. De 130 pk sterke 1,9-liter motor ging aan de 205 CTI voorbij. Bij de facelift van 1987 werd het dashboard vernieuwd. In 1990 volgde een tweede facelift en een jaar later kreeg de kap een elektrische bediening.
Nog altijd ziet de open Peugeot 205 er charmant uit en ermee rijden is bijzonder leuk. In een vloek en een zucht heb je het dak opgevouwen. Het neemt nauwelijks plaats in achter de passagiers, waardoor de kofferruimte flink is. Helaas heeft ook deze cabrio een plastic achterruit. De CTI is licht en hij stuurt snel en soepel door bochten. Je moet wel oppassen, want de achterkant breekt uit als je plotseling het gas loslaat. Wat dan weer makkelijk te herstellen is dankzij de fijne, directe besturing. De torsiestijfheid en de afwerking hadden in Frankrijk en Italië destijds niet de hoogste prioriteit, dus daarover moet je niet te moeilijk doen.
Van roest heeft de Peugeot 205 Cabriolet niet overdreven veel last, omdat de carrosserie deels verzinkt is. Wees er echter wel alert op, met name rond het gedeelte waar de softtop boven op de kofferruimte vouwt. De plastic achterruit is gevoelig voor krassen en verkleuring. Tussen de motor en de transmissie treedt regelmatig lekkage op. Let ook op de tandriem voor de nokkenasaandrijving. Defecte wiellagers komen veel voor. De versnellingsbak schakelt van nature tamelijk ‘los’, maar wanneer de tandwielen te hakerig in elkaar vallen, kan de garage dat verhelpen met speciale olie. Let verder op speling op de spoorstangen en de fuseekogels.