Vorig jaar hadden we het genoegen om een vroege Honda Civic te vergelijken met een Datsun 100A. Nog een jaar eerder maakten we op de autosalon van Genève kennis met de elektrische Honda Urban EV. Wat hebben die twee nu met elkaar te maken? Technisch helemaal niets, maar in vormgeving en uitstraling des te meer.
Aan de buitenkant herkennen we veel oer-Civic in de Honda Urban EV. Kijk maar eens naar de carrosserielijnen, de relatief rechtopstaande voorruit en contouren van de C-stijl.

Maar ook details als de koplampen en de verhoging in de motorkap doen sterk denken aan de succesvolle Civic van de eerste generatie.

Foto: Igor Stuifzand
Dashboard Honda Urban EV
Het dashboard van Honda Urban EV op de beurs in Genève had eveneens retro-trekjes, maar met name het stuur zag er nog erg ‘space-shipperig’ uit. Daar lijkt verandering in te komen. Onlangs deelde Honda foto’s van een Urban EV die waarschijnlijk dichter bij het productiemodel staat. Daarvan ziet het stuur een stuk alledaagser uit – een moderne interpretatie van het stuurwiel in zijn verre voorvader.

Sterker nog, het tweespaaks design komt aardig overeen. En kijk eens naar die glimmende zwarte rand. Doet die niet sterk denken aan het kunststof stuur uit de seventies? Die grote kleurenschermen met alle informatie zijn weliswaar hypermodern, maar ze staan net zo lekker rechtop als de antieke klokkenwinkeltjes van weleer. De beukenhoutkleurige balk zit er ook niet voor niets: die wekt associaties met de aloude fineerstrip in de oer-Civic. Zo zie je maar weer: zelfs aan boord van een elektrische auto kan het best gezellig zijn.


Aan de achterkant zijn het vooral de contouren van de Honda Urban EV die aan de oude Honda Civic doen denken. Op detailniveau zijn de verschillen best groot. We hopen eigenlijk dat Honda nog iets gaat doen met die leuke separate achteruitrijlampjes, die bij de oude Civic onder de achterbumper hangen.

Foto: Igor Stuifzand
Honda Civic achterna?
Als de Honda Urban EV net zo succesvol wordt als de eerste Honda Civic, gaat-ie een mooie toekomst tegemoet. Vooral in de Verenigde Staten was de Civic in de jaren 70 een commerciële klapper. Van 1973 tot en met 1979 gingen er 767.000 over de toonbank. Dat de kleine Honda zó enorm aansloeg, had twee redenen. Als gevolg van de oliecrisis nam de populariteit van compacte, zuinige modellen sowieso toe, en in een aantal staten profiteerde de Civic als een van de eerste importmodellen van de invoering van loodvrije benzine. Want al in 1974, lang voordat veel andere fabrikanten zover waren, was de nieuwe CVCC-motor van de Civic geschikt voor ongelode brandstof. Wie weet: als de Urban EV een fatsoenlijke actieradius en een gunstige prijs combineert, is er best kans dat hij zijn grote voorbeeld achterna gaat. Niet alleen in de VS, maar ook op ons continent.