Een BMW M3 is leuk, maar eigenlijk wil je een Alpina B3, die net zo snel, maar een stuk luxer en comfortabeler is. Veel mensen vragen zich af: is Alpina nu een tuner of een fabrikant? Wij vertellen u hoe het zit.
Burkard Bovensiepen
We zullen u meteen van alle onzekerheid verlossen. De firma Alpina uit het Beierse plaatsje Buchloe bestaat al 55 jaar heeft sinds 1983 een officiële fabrikantenstatus?
Alpina werd in 1965 opgericht door Burkard Bovensiepen. Hij reed in een Fiat 124 Spider, maar vond de viercilinder voorin wat te laf. Hij paste een dubbele Weber-carburateur aan voor het Italiaanse sportwagentje, maar blies tot zijn grote ergernis de motor op. Bovensiepen ging daarom op zoek naar een betrouwbaarder alternatief voor zijn Fiat. Dat vond hij in de vorm van de BMW 1500, waarvoor hij een tuningkit bouwde.

Opvoerset voor BMW 1500
De opvoerset van Bovensiepen kwam als geroepen. BMW had te kampen met productieproblemen van zijn zeer goed ontvangen Neue Klasse. Kopers moesten daarom lang wachten op hun 1500, die al snel werd overklast door de 10 pk sterkere 1800. Om de pijn voor zijn klanten te verzachten, besloot BMW de Alpina-kit (plus 10 pk voor de 1500) via officiële dealers en met behoud van garantie aan te bieden. Ook van de BMW 2002 tii verscheen een Alpina-versie.

BMW 3.0 CSL ‘Batmobile’
In 1970 won Alpina het European Touring Car Championship. BMW vroeg de kleine onderneming uit Buchloe vervolgens om een lichtgewicht versie van de BMW 3.0 CS te ontwerpen: de legendarische 3.0 CSL ‘Batmobile’. Andere modellen die BMW aan Alpina uitbestede, waren de Zuid-Afrikaanse 333i (1985 – 1987) en de X5 4.6is (2001 – 2004).

Volwaardige autofabrikant
Alpina bouwt snelle luxeversies van BMW-modellen, maar is strikt genomen geen tuner. Al in 1983 werd het bedrijf als volwaardig autofabrikant erkend door het Kraftfahrtbundesamt, het Duitse ministerie van Transport. Toch wordt er – ondanks de fabrikantenstatus van Alpina – weinig echt gefabriceerd in Buchloe. De moderne D3 S en B3, D5 S en B5, B7, XD3 en XD4 lopen gewoon bij de BMW van de band.
Alpina-blauw of Alpina-groen
Kenmerkende stijlelementen van Alpina zijn de twintigspaaks lichtmetalen wielen, de striping over de zijkant (is optioneel) en de Alpina-blauwe of -groene lakkleur. Alpina bouwt niet meer dan 1700 auto’s per jaar en handelt daarnaast ook in wijn. Alpina doet veel ontwikkelingswerk achter de schermen voor grotere fabrikanten. Zo was de firma betrokken bij het Le Dakar-project van Mini.

Zeldzame Alpina Roadster V8
In 2000 was Alpina een van de eersten met een sportdiesel: de D10 Biturbo op basis van de 5-serie (E39) met 245 pk en 500 Nm. Zeldzaam is de Alpina Roadster V8. Hij is minder sterk dan de BMW Z8 waarop hij is gebaseerd (381 pk tegenover 400 pk), maar heeft meer koppel (520 tegenover 500 Nm). De handbak van de Z8 ruilde hij in voor een automaat.
Meer weten over Alpina? Lees dan het artikel over de Alpina B10 Bi-Turbo in Classic Cars 36!
