Wat is de fijnste hot hatch van begin jaren 90? De Volkswagen Golf GTI? Echt niet. De Peugeot 205 GTI dan? Bijna, we komen in de buurt. Want de fijnste hot hatch uit de vroege jaren 90 is de Peugeot 309 GTI. Hij is inmiddels zeer zeldzaam, maar binnenkort wordt er een zo goed als nieuw exemplaar geveild. Met 126 mijl (202 km) op de teller …
Ja echt: 126 mijl, met de nullen ervóór. Hoe het kan? Goeie vraag. Het verhaal gaat dat eerste Britse eigenaar deze Peugeot 309 GTI in 1991 in Engeland kocht, en vervolgens een baan kreeg op het Europese vasteland.

Workaholic
Blijkbaar was die meneer nogal een workaholic, want daarna stond de vuurrode 309 GTI meer dan een kwarteeuw stil in een garage. Ach, de beste man had nog een andere auto …

De carrosserie van de Peugeot 309 schijnt slechts enkele gebruikssporen te hebben – hoe krijg je het voor elkaar met 202 kilometer op de teller, maar dat terzijde – verder is-ie helemaal tiptop. Ook het interieur en de motorruimte zijn absolutely spotless, zoals de Britten zeggen.

Eén ding mis
Er is eigenlijk maar één ding mis met Peugeot 309 GTI in kwestie. De roodgeletterde GTI-badge op de achterklep ontbeert de toevoeging ’16’. dat betekent dat de 1,9-liter viercilinder injectiemotor slechts twee kleppen per cilinder heeft in plaats van vier. Wat die paar ontbrekende kleppen kunnen schelen? Nou, een kleine 40 pk. In de achtklepper heb je 122 pk onder je rechtervoet, terwijl je in de 16V van hetzelfde bouwjaar over 160 pk beschikt.
Twee deuren extra
Als we eerlijk zijn, luidt het antwoord op onze vraag: wat is de fijnste hot hatch uit de vroege jaren 90? ook niet ‘de Peugeot 309 GTI’. Nee, het juiste antwoord luidt: ‘de Peugeot 309 GTI 16V’. Daar staat tegenover dat deze Britse 309 GTI wel weer twee deuren meer heeft dan alle 309’s GTI die in Nederland zijn geleverd.
Hoe dan ook is deze vijfdeurs Peugeot 309 GTI een uniek exemplaar. We zijn benieuwd wat hij opbrengt wanneer veilinghuis Barons hem op 19 februari afhamert.