Tijdens Retrómobile (6 – 10 februari) veilt RM Sotheby’s de zogenoemde Youngtimer Collection. Daar zit een aantal bijzondere Aston Martins, BMW’s en Mercedessen tussen, maar ook een rijtje heerlijke klassieke Alpina’s. Met hun kenmerkende striping waren ze ooit fout, maar nu weer helemaal goed.
Alpina B7 Turbo S (1982)

De BMW M5 uit 1998 haalde 400 pk en 500 Nm uit een atmosferische 4,0 liter V8. Ter vergelijking: deze Alpina B7 Turbo S schopte het tot 330 pk en eveneens 500 Nm. Zestien jaar eerder al! Hij maakte gebruik van een 3,5 liter zescilinder lijnmotor met turbo. Alpina bouwde slechts zestig exemplaren van de B7 Turbo S, waarvan dit nummer zesendertig is. Hij was gebaseerd op de BMW 5 Serie van de eerste generatie (E12).
Alpina B9 3.5 (1983)

Toen de B7 Turbo S nog van de productielijn rolde (1981), was de B9 3.5 al geïntroduceerd. Hij was de eerste Alpina op basis van de toen net nieuwe BMW 5 Serie (E28) en had een atmosferische 3,5 liter zescilinder met Mahle-zuigers, een nieuwe nokkenas en een anders geprogrammeerd Bosch Motronic-motormanagement. Het resultaat was een vermogen van 245 pk en 320 Nm koppel. Deze auto werd oorspronkelijk in Japan geleverd, maar werd in 2016 vanuit daar naar Zwitserland geëxporteerd. In totaal zijn er 577 exemplaren van de B9 3.5 gebouwd.
Alpina B7 Turbo (1985)

Vandaag de dag zijn de typeaanduidingen van Alpina overzichtelijk: een B3 is gebaseerd op een 3 Serie, een B5 is gebaseerd op een 5 Serie, enzovoort. In het verleden was dat anders. Eind jaren zeventig waren er twee Alpina B7’s: een 5 Serie en een 6 Serie. De B7 Turbo werd in december 1978 onthuld. Hij had een 3,0 liter zescilinder turbomotor met variabele boost voor een vermogen tussen de 250 en 300 pk. Er zijn slechts 183 exemplaren van de B7 Turbo coupé gefabriceerd.
Alpina B12 5.7 (1994)

Downsizing? Daar deden ze in de jaren negentig nog niet aan. Alpina vond kennelijk de 5,6 liter V12 van de BMW 850CSi nog niet groot genoeg, dus werd de monsterlijke krachtbron opgeboord naar 5,7 liter. Na wat andere aanpassen kwam er opeens 416 pk en 570 Nm uit de S70B56-motor (380 pk en 550 Nm voor de BMW 850CSi). Aangezien de Alpina meer op comfort is afgesteld, heeft deze B12 5.7 een automatische transmissie. Zeldzaam is de machine zeker. Er zijn niet meer dan 57 stuks van de band gerold.
Alpina B12 6.0 (2000)

In een tijd van elektrische auto’s en plug-in hybrides is deze Alpina B12 6.0 een dikke middelvinger naar het milieu. Hij zuipt als een tempelier, want die twaalf cilinders zijn gulzig. Ze zijn 6,0 liter groot en staan garant voor een vermogen van 430 pk en 600 Nm koppel. Daarmee is de B12 6.0 – die in een zeer beperkte oplage van 94 stuks is gebouwd – goed voor een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in 5,9 seconden en haalt hij een topsnelheid van 291 km/h.