Net wanneer je denkt dat je de meeste merken en modellen wel eens hebt gezien, stuit je op een grote onbekende. Nou ja, grote: op de onlangs gehouden Auto e Moto d’Epoca-beurs in het Italiaanse Padua kwamen we deze Volugrafo Bimbo tegen. Het is een ongewoon sportieve dwergauto. Alleen kwam hij al op de markt vóórdat de meeste andere dwergauto’s werden geïntroduceerd.
Begin jaren 50 maakten auto’s als de BMW Isetta, de BMW 600 en de Messerschmitt Kabinenroller furore. Veel mensen zagen dit soort dwergauto’s als ideale opvolger voor hun motorfiets. Ze waren nog altijd goedkoop en zuinig, maar ze hielden je wel lekker droog en uit de wind en desnoods paste je er met zijn drietjes in.
Micro-roadster
Dat laatste is niet het geval bij de Volufrago Bimbo. In eerste plaats zit er geen dak op, verder is het hoogstens een anderhalfpersoons autootje. Het karretje werd ontwikkeld door ingenieur-coureur Claudio Belmondo. De productie vond vanaf het voorjaar van 1946 plaats bij Officine Meccaniche Volugrafo in Turijn.

Donald Duck
Anders dan veel dwergauto’s heeft deze cabrio in zakformaat gewoon vier wielen op de hoeken van de carrosserie. Volgens de makers biedt de portierloze cabine plaats aan twee inzittenden. Als één van die twee een Donald Duck is, kunnen we daarin wel meegaan, want het stuur zit ongeveer in het midden.
5 pk uit 125 cc
Onder het bolronde, 2,40 meter lange koetswerk gaat een 125 cc-motortje schuil. Die brengt 5 hele pk’s via een ketting over aan het linker achterwiel. De spoorbreedte van het cartooneske karretje bedraagt slechts 78 centimeter. Volgens de overlevering zijn er tussen 1946 en 1948 ongeveer 60 Bimbo’s gemaakt. Vervolgens lieten de BMW Isetta en de Messerschnmitt KR200 nog zeven jaar op zich wachten.

Geen achteruitversnelling
Evenals de meeste motorfietsen heeft de Volugrafo Bimbo geen achteruitversnelling. Maar een beetje kerel pakt het 100 kilo wegende karretje natuurlijk gewoon bij kop en kont en draait hem handmatig in de gewenste rijrichting …