Een 5,0-liter V8-motor met 320 pk in een Mercedes W124 – dat was wat in de jaren 90! De meeste mensen kenden dit Mercedes-model immers vooral van de taxistandplaats. Achter het stuur steevast een zware shag rokende chauffeur. En onder de besterde motorkap meestal een nagelende, ongeblazen 2,0-liter viercilinder diesel. Vermogen? Welgeteld 75 pk. Chauffeurs met een Mercedes W124 250 Turbodiesel onder hun kont stonden dan ook boven aan de taxipikorde. “Heb je het al gehoord? Die Turbodiesel van Henk heeft 126 pk!”

Mercedes-Benz E 500 (W 124)Mercedes-Benz E 500 (W 124)

Feestnummer in Genève

Geen wonder dat de Mercedes 500 E in 1990 op de autobeurs van Parijs een diepe indruk achterlaat. Vier jaar later – deze maand exact 25 jaar geleden – staat er een speciale gelimiteerde versie van de powerlimo op de salon van Genève. Het de bedoeling dat Mercedes er maximaal 500 gaat bouwen. Voor het exterieur zijn slechts twee lakkleuren beschikbaar: saffierzwart en briljantzilver.

Mercedes_500 E_special_edition_black 500 E Limited

Verder is de speciale Mercedes E 500 getooid met lichtmetaal in dezelfde stijl als de wielen van de Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II. Gelukkig heeft Mercedes de verleiding weerstaan om de speciale E 500 van een soortgelijke buitenaardse achtervleugel te voorzien als die snelle 190. Binnenin gaat het er voor een Mercedes wel vrij frivool aan toe in de E 500: de kopers kunnen kiezen uit tweekleurige bekleding, waarbij ook groen en rood leer tot de mogelijkheden behoren.

Mercedes_E500_silver_profile

Taxi van bijna tweeënhalve ton

Belangstellenden worden lekker gemaakt met teksten als: “Het is een aangenaam idee dat behalve u er maar 499 anderen zijn die deze auto de hunne kunnen noemen.” Hoeveel er daarvan in Nederland terechtkomen, is onduidelijk. Wel weten we dat landgenoten er in die tijd zo’n 245.000 gulden (111.000 euro) voor moeten neertellen. Behalve een V8 met 320 pk en 470 Nm krijgen ze voor dat geld twee frontairbags, ABS en tractieregeling standaard. Dat laatste is wel zo handig als je conform de folder inderdaad in 6,1 tellen van nul haar 100 km/h wilt sprinten.

Mercedes_E500_special_edition_interior

Een halfjaar na de salon van Genève is het opnieuw party time voor de Mercedes E 500. In oktober 1994 wordt het tienduizendste exemplaar afgeleverd. En niet aan zomaar iemand, maar aan Hans Hermann, een voormalig Formule 1-rijder van Mercedes. Nou ja zeg, da’s toevallig …

Mercedes_e 500_hans_hermann

Mercedes E 500 gebouwd bij Porsche

Hermann krijgt de auto overhandigd in de Porsche-fabriek in Zuffenhausen, waar de auto tussen 1990 en 1995 in elkaar wordt gezet. Uiteindelijk stopt de teller bij 10.479 exemplaren. En mocht er verwarring bestaan over de juiste benaming: tot 1993 heet de auto 500 E. Vanaf modeljaar 1994, wanneer de Mercedes W124 een facelift ondergaat, wordt hij omgedoopt tot E 500.