Klassieke auto’s of youngtimers kies je in de eerste plaats met je hart. Maar in een aantal gevallen kan een oude auto ook economisch een slimme keus zijn. Zonder dat je te veel inlevert op luxe, uitstraling en comfort. Deze voormalige toplimo van Volvo is zo’n voorbeeld!
Een tijdje terug passeerden hier al diverse auto’s de revue, die in 2022 mrb-vrij worden. Maar we verzuchtten ook, dat veel van die nieuwbakken klassiekers lastig te vinden zijn. Maar niet veel later vinden we op Marktplaats.nl zowaar Volvo’s topmodel uit 1982, de Volvo 760.

Volvo 760: de stoere zescilinder uit Zweden
Het is een metallic ‘ijsgroene’ Volvo 760 GLE met maar 85.000 kilometer op de teller! In Volvo-kringen krijgt zo’n kilometerstand het cliché ‘net ingereden’ opgeplakt. De Volvo 760 is er nog eentje uit het tijdperk vierkant-vierkanter-vierkantst. Hij is zelfs nog hoekiger dan de Volvo 240. Kijk maar eens naar die opmerkelijk rechtopstaande achterruit. Tegelijkertijd oogt de Volvo 760 een stuk strakker en moderner dan de 240.

Gemoderniseerde Volvo 240
Technisch was de 760 met zijn achterwielaandrijving en starre achteras nog aardig traditioneel. Eerlijk is eerlijk: de achterasophanging was wel gemoderniseerd. In plaats van de traditionele torsie-arm monteerde Volvo twee torsiestangen die verbonden zijn met een subframe. Daardoor worden trillingen geminimaliseerd – tenminste, dat zei Volvo in 1982. Maar stel je geen rotsvaste wegligging voor. Uit ervaring weten we dat je in een krappe bocht op nat asfalt moet oppassen dat je geen three-sixty maakt met je seven-sixty …

Motor uit Back to the Future!
Onder de lange motorkap ligt een 2,8-liter V6 met twee nokkenassen, dezelfde motor die ook de DeLorean DMC-12 uit Back to the Future aandrijft. Maar eerlijk is eerlijk, het basisblok lag ook al in de Volvo 262, 264 en 265, zij het met een iets geringere cilinderinhoud. In de 760 levert deze door Volvo, Peugeot en Renault samen ontwikkelde zescilinder een vermogen van 156 pk en een lekker dik koppel van 235 Nm. Dat is goed voor een honderdsprint van 10 seconden en een topsnelheid van 185 km/h. Daar maak je tegenwoordig geen onuitwisbare indruk meer mee. Aan de andere kant heeft de Volvo 760 GLE wel een zescilinder motor. Kom daar bij een nieuwe Volvo maar eens om!

Wat de 760 GLE ook heeft: automatische niveauregeling. Dus zelfs als je ál je dikste vrienden meeneemt, blijft de auto mooi horizontaal liggen. Schakelen doet de viertraps automaat voor je en stuurbekrachtiging helpt je bij het manoeuvreren. Daarbij zul je trouwens ontdekken dat de bijna 4,80 meter lange Zweed een wonderbaarlijk kleine draaicirkel (9,9 m) heeft en heerlijk overzichtelijk is.

Luxe interieur
Verder word je binnenin onthaald door leren bekleding, automatisch verwarmde voorstoelen, elektrisch bediende zijruiten en spiegels, een schuifdak en zelfs klimaatregeling. Alleen rept de adverteerder daar in de advertentietekst met geen woord over. Die zouden we dus even aan een gezondheidstest onderwerpen.

Goedkoop zakelijk rijden
Aan de buitenkant vinden we de Volvo 760 ook een plaatje. Niet alleen om zijn gave lichtgroene kleur, maar ook vanwege de originele 15-inch lichtmetalen wielen, al hebben die wellicht een klein opknapbeurtje nodig. De prijs voor al dit moois: 8900 euro. Als de auto in het echt net zo gaaf is als op de foto’s, vinden wij dat een nette prijs. En met 35 procent bijtelling over de dagwaarde ben je als zakelijk rijder ook spekkoper.

Volvo 760 is klassieker met potentie
Er zit helaas één addertje onder het gras: de auto is van december 1982. Het duurt dus nog eventjes voordat-ie écht wegenbelastingvrij is. We voorspellen dat de waarde daarna alleen nog maar zal stijgen. Het zou ons niet verbazen als hij binnenkort in Hagerty Bull Market List staat. Mits je hem netjes verzorgt. Wel valt de auto al in de overgangsregeling. Daardoor ben je maar een kwart van de wegenbelasting schuldig als je hem tot en met februari binnen laat slapen. Wie slaat toe?
