Een klassieke auto rijd je meestal niet dagelijks. En dan kun je nieuwerwetse fratsen als Lane Departure Warning, adaptieve cruisecontrol en zo’n infotainmentscherm best missen. Hoewel, dat laatste kan best handig zijn. Daarom levert Porsche nu ook moderne infotainmentsystemen voor de oudere Porsche 911.
De klassiekerafdeling van Porsche heeft twee nieuwe infotainmentsystemen gepresenteerd. Ze zijn zo ontworpen dat ze naadloos in het interieur van oudere generaties Porsche 911 passen. Het eerste systeem heet PCCM en werkt met auto’s die een DIN-1-radioaansluiting hebben. Dat betekent dat het in de eerste generatie Porsche 911 (1964 – 1989) past, maar ook in de Porsche 964 (1989 – 1994) en 993 (1995 – 1998). Daarbij is PCCM ook geschikt voor gebruik in onder meer de Porsche 914, 924, 944 en 928.

Piepklein touchscreen Porsche 911
In die vroege Porsches is op het dashboard geen ruimte voor een groot scherm (daar zat gewoon een oude Blaupunkt-radio). Daarom moesten de ontwikkelaars een beetje creatief zijn. Zoals je op de foto’s kunt zien, hebben ze een klein touchscreen weten in te bouwen in de Zj beperkte radioruimte. De PCCM heeft twee draaiknoppen en zes toetsen voor de belangrijkste functies. Zoals de telefoon, het navigatiesysteem en de (digitale) radio. Het systeem ondersteunt Apple CarPlay en is uitgerust met bluetooth, een sd-kaartopening en een usb- en aux-aansluiting.

Infotainment voor Porsche Boxster en Porsche 996
Dan is er nog PCCM Plus, dat geschikt is voor de Porsche 911 van de 996-generatie en de eerste Porsche Boxster (986). Het verschilt op twee belangrijke onderdelen van de PCCM: het heeft een groter 7-inch scherm en is ook compatibel met Android Auto. Het moet niet gekker worden! Zowel de PCCM als de PCCM Plus zijn per direct te bestellen. De eerste kost 1439,89 euro, de tweede is er voor 1606.51 euro. Voor Porsche-maatstaven valt dat best mee …

Heb je al wel zo’n modern infotainmentsysteem maar zoek je er nog een mooie Porsche 964 bij? In Classic Cars 36 geven we een uitgebreid Koopadvies voor deze geliefde generatie van de Porsche 911. Met alle do’s en don’ts.
