Onlangs pesenteerde Chevrolet de gloednieuwe Corvette. Het meest sensationele nieuws betreft de lay-out van de aandrijflijn. De motor ligt nu niet meer voorin, maar direct achter de stoelen. Maar eigenlijk borduurt de nieuwe Corvette hiermee voort op oude studiemodellen. De eerste Corvette met de motor in het midden stamt zelfs al uit 1964. Dus heeft Chevrolet er vijfenvijftig jaar over gedaan om dat idee in productie te nemen.
De middenmotor van de nieuwe Corvette is nog altijd een V8, is 6,2 liter groot en levert 497 pk en 630 Nm. Hij is gekoppeld aan een achttraps automaat met dubbele koppeling en drijft (uiteraard) de achterwielen aan.

Vooralsnog heeft Chevrolet alleen bekendgemaakt dat de nieuwe Corvette C8 in minder dan 3 seconden van stilstand naar 100 km/h gaat. Daarmee is de auto meer dan een seconde sneller dan de uitgaande generatie, de C7. Sterkere varianten, zoals de Z06 en ZR1, volgen. Mogelijk komt er ook een versie met een handgeschakelde versnellingsbak.
Minder dan 60.000 dollar voor een nieuwe Corvette
Op de thuismarkt is de nieuwe Corvette een fantastische aanbieding. Hij biedt supercarprestaties voor een vlijmscherpe prijs. Want in de Verenigde Staten kost de C8 minder dan 60.000 dollar (53.000 euro). Bij ons zal dat natuurlijk niet opgaan, onder meer door de bpm. Voor de C7 moest hier minimaal 160.000 euro worden betaald. De nieuwe Corvette komt naar verwachting in diezelfde prijsrange terecht. Net als de C7 heeft de C8 standaard een targadak, met een paneel dat gemakkelijk kan worden verwijderd.

Véél knoppen in de nieuwe Corvette
In het interieur vallen een aantal zaken op: het infotainmentscherm – dat naar de bestuurder toe is gedraaid – en de hoge richel die de bestuurder van de bijrijder scheidt. Wie beter kijkt, ziet dat de verhoging is bedekt met een lint aan knopjes. Gezien de lage prijs is het logisch dat voor veel zaken moet worden bijbetaald: launch control, het liftsysteem, de achterspoiler en het sperdifferentieel.

Vijf decennia aan proefballonnen
Maar dan terug naar het middenmotorconcept … Daar speelt Chevrolet al decennialang mee. Zo onthulde het merk in 1964 de Corvette XP-819 Rear Engine Concept Car, gevolgd door de Corvette XP-882 Concept Car (1970) en de Corvette XP-895 Raynolds Concept (1972). Een buitenbeentje was de Corvette XP-897 GT Two-Rotor Concept (1973). Voor de aandrijving zorgde geen V8, maar een tweeschijfs wankelmotor.

Chevrolet Corvette XP-819 Rear Engine Concept Car, 1964

Chevrolet Corvette XP-882 Concept Car, 1970

Chevrolet Corvette XP-895 Raynolds Concept, 1972

Chevrolet Corvette XP-897 GT Two-Rotor Concept, 1973
Laatste studiemodel uit 1990
Na vier studiemodellen was Chevrolet nog steeds niet klaar voor het in productie nemen van een Corvette met middenmotor, dus volgden er een vijfde, zesde en zelfs zevende. In 1976 was het de beurt aan de Aerovette Concept, met een aerodynamisch geoptimaliseerde carrosserie. Na de Corvette Indy Concept (1986) en CERV III (1990) was Chevrolet even klaar met het idee. Tot nu.
Als we met dit artikel de Corvette-hebberigheid in je hebben wakker gemaakt, begrijpen we dat goed. Het mooie is: een klassieke Corvette hoeft niet de hoofdprijs te kosten, de onderdelen zijn goed verkrijgbaar en onderhoud is niet extreem ingewikkeld.

Chevrolet Aerovette Concept, 1976

Corvette Indy Concept, 1986

Corvette Cerv III Concept, 1990