De Land Rover Defender hoort in hetzelfde rijtje thuis als de Volkswagen Kever, de Mini, de Jeep Wrangler en de Citroën 2CV. Land Rover is dan ook niet over één nacht ijs gegaan bij het maken van de opvolger. Na vele camouflagefoto’s en gelekte beelden is het nieuwe icoon nú officieel.
Om met het uiterlijk te beginnen: dat is helemaal anders, maar toch herkenbaar. De hoekige lijnen met rechtop staande zijruiten en vrijwel verticale achterkant zijn gebleven. Evenals het ‘opgelegde’ dak. Opvallend zijn de achterlichtunits en reflectoren achterop. In de achterdeur – uiteraard opzij scharnierend en mét reservewiel – zitten de hoofdunits. Aan weerskanten van de deur zitten kleine markeringslichten/reflectoren. Qua vorm en afmetingen doen ze sterk aan de lampjes van de oude Defender denken. Als klassiekerliefhebbers zijn we blij dat het merk de auto die het zo’n 70 jaar heeft volgehouden, de eer bewijst die hij verdient.

Interieur New Defender
Als er iets achterhaald was aan de oude Defender, was het wel het rudimentaire dashboard met zijn primitieve materialen. De nieuwe Land Rover Defender beschikt over een volledig digitaal instrumentarium en een groot ingebouwd multimediascherm. Daarnaast zijn vrijwel alle moderne snufjes aanwezig die je in andere moderne auto’s tegenkomt. Ondanks het moderne design en de mooiere materialen is Land Rover erin geslaagd om het interieur van de nieuwe Defender een robuuste no-nonsense uitstraling te geven. Het oogt minder chic en flitsend dan in bijvoorbeeld de Range Rover Evoque of de Discovery.

Nieuwe Defender ook met 400 pk!
De krachtigste Defender is de P400 met … 400 pk! Deze heeft een nieuwe zes-in-lijn benzinemotor. Het enorme vermogen is mede te danken aan twin-scroll turbotechnologie en een 48-volt mild hybrid-systeem met elektrische supercharger, gevoed door een lithium-ion-batterij. Het koppel van 550 Nm is ook niet-misselijk. Dat geldt eveneens voor de honderdsprint (6,1 seconden) en de CO2-uitstoot. Die laatste bedraagt 220 g/km en dat betekent katsjing voor de bpm-kas. De minister van Financiën komt je persoonlijk een lintje opspelden als je de Defender P400 bestelt. Onder de P400 zit de Defender P300 met 300 pk sterke benzinemotor. Verder worden twee diesels leverbaar, met 200 en 240 pk. Bovendien volgt in 2021 een zuinige plug-in hybride.

De goedkoopste personenversie van de nieuwe Land Rover Defender gaat 94.300 euro kosten, de voordeligste bestelwagenvariant is er voor minder dan de helft (46.730 euro). Alle ins en outs over de nieuwe Defender weten? Je vindt ze op onze zustersite.

