Het zal je maar gebeuren: mag je bijna met pensioen, word je vervangen ze je door een soort foute lookalike. Bij de eerste oogopslag denk je: hé dat lijk ik wel! Maar kijk je beter, dan zie je een ontzéttend fout horloge rond z’n pols, witte sportsokken aan zijn voeten en een gouden tand in zijn bovengebit. Het overkwam de 63-jarige BMW 02-serie. Bij de kennismaking met de ETA 02 Cabrio van Everytimer Automobile, een BMW 2002 replica, schrok de klassieke BMW zich een hoedje.
Wat doet het ombouwbedrijf Everytimer Automobile uit het Duitse Welden? Als je een BMW 1-serie Cabrio bij hen brengt, zetten ze de zaag en de snijbrander erin, en vervangen alle carrosseriedelen. Op zich zijn wij daar helemaal voor.

Kunststof carrosseriedelen
Want hoe lekker zo’n BMW 1-serie ook rijdt, de cabrioversie hebben we altijd spuuglelijk gevonden. Net als de Coupé, overigens. Maar dat terzijde. Vervolgens wordt alle plaatwerk vervangen door kunststof carrosseriedelen die samen de indruk wekken dat het een oude BMW betreft. Bij de eerste oogopslag …

BMW 2002 replica
Kijk je wat beter, dan zie je dat het kofferdeksel veel te ver naar beneden doorloopt. Ook ontdek je dat de portiergrepen en de buitenspiegels er verdacht modern uitzien. En die glimmende chroombumpers? Die zijn dus ook hartstikke nep – gewoon metaalkleurige strips. Het is dan ook geen echte oude BMW uit de 02-serie, maar een BMW 2002 replica.

Retro dashboard?
Mocht je hierna toch nog onzeker zijn, werp dan een blik in het interieur, en je ziet dat dit écht geen originele BMW uit de 02-serie is. Want als liefhebber laat je je natuurlijk geen rad voor ogen draaien. Ook al hebben de moderne stoelen dan het beroemde Pepita-motief uit het verleden. En het dashboard mag volgens de makers dan een retrodesign hebben, het lijkt in de verste verte niet op dat van het origineel.

Originaliteitskerk
Is dat reden om de auto af te branden? Dat ligt eraan. Ben je lid van de strenge originaliteitskerk en ben je al allergisch voor een boutje dat niet uit het oorspronkelijke materiaal bestaat, dan is de ETA 02 Cabrio niets voor jou. Eerlijk gezegd vinden wij de auto op punten best geslaagd. Vooral de neus en de motorkap vinden we goed getroffen, en ook de achterkant kan onze goedkeuring wegdragen. Maar we zouden willen dat Everytimer iets meer werk van het interieur, de portiergrepen en de spiegels had gemaakt.

Moderne snufjes, geen roest
Ben jij niet zo’n originaliteits-nerd? En vind je de 125i Cabrio die je net voor zo’n 22 mille gekocht hebt bij nader inzien tóch te lelijk om in rond te rijden? Moet je daarnaast nog 70.000 euro witwassen? Vind je een auto met klassieke looks wel geinig, maar ben je als de dood voor roest? Stel je bovendien prijs op moderne snufjes als xenonkoplampen, klimaatregeling, een elektrisch bediend cabriodak en stoelverwarming? Als je al die vragen met ‘ja’ hebt beantwoord, dan is zo’n BMW 2002 replica misschien toch iets voor jou. In dat geval moet je zeker eens met die jongens van Everytimer Automobile gaan praten …

De gouden tand …

… en het foute horloge.