Bij zijn introductie in 1995 wordt de Peugeot 406 geroemd om zijn ruimte en comfort. Daar is bijna 24 jaar later nog niets aan veranderd. Een Peugeot 406 als youngtimer is dan ook een prima keuze. Alleen lijkt bijna niemand dat te beseffen. De Peugeot 406 Berline en Break zijn vooral populair voor de export.
Menig verstokt Peugeot-rijder slaakt een zucht van verlichting, wanneer de Peugeot 406 Berline in het najaar van 1995 op de weg verschijnt. Peugeot heeft opnieuw een middenklasser ontworpen met een ruim interieur, een comfortabel onderstel, zachte stoelen en een weinig in het oog springend design. Bij de Peugeot 406 Break, die in 1996 aan het programma wordt toegevoegd, staat de laadruimte centraal. Net als bij zijn historische voorgangers, de Peugeot 504 Break en de Peugeot 504 Familiale. Met een neergeklapte achterbank kan er zelfs 1740 liter bagage mee. Daarmee komt de Peugeot 406 Break dicht in de buurt komt van de Mercedes E-klasse Combi.

Een geremde aanhangwagen van 1500 kilo is evenmin een probleem. Optioneel kan de Peugeot 406 Break worden besteld als zevenpersoons 406 Familiale. Daarbij is het in de kofferruimte opgeklapte achterbankje tegen de rijrichting in geplaatst. Reken maar dat je daarmee je kinderen een plezier doet – en al hun teamgenootjes van de voetbal-, handbal- of hockeyvereniging.

Motoren Peugeot 406
Peugeot levert de 406 in een groot aantal motorvarianten. In Nederland is er vooral veel vraag is naar de 1,8-liter benzine en de tweeliter HDI-turbodiesel. Wie zichzelf graag verwent, maar niet beschuldigd wil worden van exhibitionisme, heeft een heel goede maar onopvallende auto aan het topmodel van de 406-reeks. Hierbij ligt een smeuïge drieliter V6-motor onder de kap. De Peugeot 406 V6 is uitsluitend verkrijgbaar als Berline, in de zeer complete SV- of SVE-uitvoering. Van de bijna 60.000 Peugeots 406 die in Nederland op kenteken zijn gezet (inclusief de Peugeot 406 Coupé), is maar een klein aantal in deze begerenswaardige uitvoering geleverd.

Peugeot 406 als youngtimer
Vóór de facelift in 1999, die de Peugeot 406 extra cachet geeft, levert Peugeot een tweeliter turbomotor met 150 pk, maar deze blijft relatief zeldzaam. Hetzelfde geldt voor de 143 pk sterke 2.0 HPi-motor met directe benzine-inspuiting. Bij gebrek aan belangstelling verdwijnt die moderne krachtbron na 10 maanden alweer uit de prijslijsten. Uiteraard is de luxe versie met zescilinder ook nu nog zeer begeerlijk. Maar de youngtimer-rijder die niet het geduld kan opbrengen om een Peugeot 406 V6-24V in de perfecte kleurencombinatie en uitvoering te zoeken, is ook met de 406 2.0-16V uitstekend bediend. Diens viercilinder tweelitermotor levert 136 pk, waarmee de 1325 kilo wegende Berline prima met het moderne verkeer kan meekomen. Voor de veelrijder is de betrouwbare tweeliter HDi-motor met 110 pk een uitstekende keuze. Nadeel van deze mooi lopende diesel is dat hij in veel – met name Duitse – stadscentra niet meer welkom is.

Populair exportproduct
De Peugeot 406 valt pas op als je erop gaat letten. Gezien de bijna 60.000 registraties, is het aantal resterende 406’en echter opvallend klein. Denk niet dat de auto zo snel uit het straatbeeld is verdwenen door een matige bouwkwaliteit. Het tegendeel is eerder waar. Al is de Peugeot 406 ook weer niet foutloos. De motoren reageren gevoelig op oude olie en bougies. Er bouwt zich dan snel inwendige vervuiling op. De elektronica kan een eigen leven gaan leiden als er iets mis is met de stekkerverbindingen onder het tapijt. Kijk dus of alle elektrische functies naar behoren werken. Check ten slotte de achterremmen en ankerplaten op roest. Verder zijn er zijn geen kritieke roestproblemen bekend voor de Peugeot 406. Maar bekijk voor de zekerheid toch even de voorste rand van de motorkap.

Door de populariteit van de Peugeot 406 voor de export naar Oost-Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten, is de 406-populatie snel geslonken. Maar wie goed zoekt, vindt ongetwijfeld nog steeds een verzorgd exemplaar met een aantoonbare onderhoudshistorie (distributieriem!) en een lage kilometerstand. En zo’n auto hoeft helemaal niet duur te zijn.