Porsche bestaat dit jaar 70 jaar en viert dat onder meer met de remake van allereerste auto van het merk. Dat is de Porsche 356 No.1, die op 8 juni 1948 werd gebouwd. Deze Roadster had in 70 jaar tijd zo veel modificaties voor de kiezen gehad, dat restauratie geen haalbare kaart was. Maar een remake bleek met de modernste technieken wél mogelijk.
Het startpunt van de remake was een 3D-scan van de oude auto. Deze werd vergeleken met de originele tekeningen van geestelijk vader Ferdinand Porsche en met historische foto’s van de eerste Porsche 356. Uiteindelijk kon er met een speciale freesmachine een levensgroot model van hardschuim worden gemaakt. Op basis hiervan gingen technici aan de slag met de originele houten mallen en aluminium plaatwerk, om de replica stap voor stap in de oorspronkelijke vorm te kloppen.

Jacht naar de juiste kleur
Na al dat handmatige klop- en schuurwerk wilden de Porsche-mannen natuurlijk niet dat hun inspanningen teniet zouden worden gedaan door een verkeerde kleur. Dat bleek nog een heel karwei, want de originele No.1 was talloze keren overgespoten. Uiteindelijk werd onder het dashboard een schilfer originele lichtblauwe lak uit 1948 teruggevonden. Deze werd minutieus nagemaakt, evenals de kleur van de wijzerplaten van het instrumentarium. Ook de vloermatten blijven dicht bij het origineel: deze zijn op ambachtelijke wijze handmatig geknoopt.

Geen motor
Het eindresultaat is een perfect gelijkende replica, maar tot onze verbazing ontbreekt de motor. Da’s dan weer jammer. Porsche haast zich te zeggen dat er wél een vooras en een stuurinrichting in zitten, die destijds rechtstreeks uit de Volkswagen Kever kwamen.
In het kader van Porsches jubileumjaar gaat de remake van de Porsche 356 No.1 op wereldtournee. Daarmee wil Porsche benadrukken dat het zijn historische kernwaarden, rijdynamiek en lichtgewicht constructies, tot op de dag van vandaag behouden heeft.
