Dit is de Alpha Ace. Ja, met ph en niet met een f. Het compacte, elektrische coupeetje komt dan ook niet uit Italië, maar uit Californië. Maar kijk eens, hij heeft ook wel iets weg van een klassieke Alfa Romeo Giulia Sprint GT.
De Alpha Motor Corporation is een Californische start-up, die nu twee elektrisch voertuigen in ontwikkeling heeft. De ene is de Alpha Icon – een compact bedrijfswagentje – en dit is de Ace. Die laatste is 4,18 meter lang en daarmee zit hij 1 centimeter onder de Audi TT en is hij precies even lang als de Alpine A110.

Alpha Ace heeft trekjes van seventies-coupés
Zoals je op de foto’s kunt zien, heeft de Ace enigszins karikaturale proporties, met flinke ballonbanden, uitgebouwde ronde spatborden en een bolhoedachtige daklijn. Gezien door de wimpers heeft hij niet alleen iets weg van de Alfa Giulia GT. Ook herkennen we trekjes van jaren zeventig-coupés als de Peugeot 504 Coupé en Lancia 2000 HF Coupé, maar dan enigszins gecomprimeerd. Ook leuk: als modellogo heeft de Ace het schoppensymbool uit een kaartspel op de voorschermen. Het dashboard van de Ace is extreem minimalistisch, met een stuur en een scherm. That’s it.

Actieradius Alpha Ace
De tweezitter heeft een elektrische actieradius van 400 kilometer, aldus Alpha. Hij gaat in ongeveer 6 seconden naar 100 km/h. Althans, als de Ace ooit op de markt komt. Want de prioriteiten van Alpha lijken bij de eerdergenoemde Icon te liggen. Die moet – als alles goed gaat – in 2023 voor het eerst van de band rollen. Ook over richtprijzen van de Alpha Ace laten de makers nog niets los.
De laatste jaren zien we steeds vaker klassiekers die worden ongebouwd tot elektrische auto’s. Dat is een dure grap, maar blijkbaar is er wel vraag naar. Een auto als de Alpha Ace zou een mooi compromis zijn, net als een studie als de Fiat 126 Vision. Maar tot die tijd moeten mensen die een elektrische auto met klassieke lijnen willen, het doen met de initiatieven van onder meer RBW EV Classic Cars.
