Wilt u er even voordelig tussenuit dit hemelvaartweekend? Dan moet u niet in Monaco zijn. Want een goedkoop hotelletje of Airbnb’tje zult u er niet aantreffen. En voor weinig een leuke Ferrari op de kop tikken, kunt u daar ook vergeten. Dat is althans onze conclusie na het bekijken van de auto’s die op 12 mei in Monte Carlo onder de hamer komen.
Bladerend in de 314 pagina’s dikke veilingcatalogus van het prestigieuze veilinghuis Sotheby’s komen we niet één kavel tegen die ons níét doet likkebaarden. Wat dacht u van een Ferrari 250 GT Cabriolet? Het is nummer 172 uit een serie van slechts 200 geproduceerde exemplaren. Geschatte opbrengst: 1,2 tot 1,6 miljoen euro. Maar dat is nog een koopje vergeleken met de Ferrari 250 GT Berlinetta Competizione Tour de France, die voor 7 tot 9 miljoen in de boeken staat – met racehistorie, dat dan weer wel.

©2018 Courtesy of RM Sotheby’s
Dat de Porsche 911-hype nog lang niet over is, toont Sotheby’s met kavel 141, een 911 Carrera RS 2.7 Lightweight uit 1973. Prijskaartje: 1,4 tot 1,8 miljoen.

©2018 Courtesy of RM Sotheby’s
Veel minder prijzig, maar wat ons betreft minstens zo begerenswaardig, is de Aston Martin DB4 uit 1962, met een geschatte opbrengst van zo’n half miljoen.

©2018 Courtesy of RM Sotheby’s
In de koopjeshoek vinden we onder meer een Lancia Delta HF Integrale Evo, die rond een ton moet kosten. Bij kavel 131 en 132 slaat de vertedering toe: een Fiat 500 uit 1959 en een Mini Moke uit 1967. Allebei geschat op 20 tot 30 mille. Wie de Mini koopt, kan vanuit de veilinghal direct het strand op rijden.

©2018 Courtesy of RM Sotheby’s
Andere euroknallers zijn het racepak van Ayrton Senna (30-40 mille) en twee originele Ferrari-gereedschapssets (8-12 mille per stuk).
Op de veilingsite van Sotheby’s ziet u wat er komend weekend nog meer wordt geveild in Monte Carlo.

©2018 Courtesy of RM Sotheby’s

©2018 Courtesy of RM Sotheby’s

©2018 Courtesy of RM Sotheby’s

©2018 Courtesy of RM Sotheby’s