Een klassieker ombouwen tot elektrische auto, is een dure grap. Als die klassieker een Rolls-Royce is, wordt het er zeker niet goedkoper op. Toch heeft het Britse Lunaz Design het aangedurfd om een elektrische Rolls-Royce Phantom V te maken.
Rijd je in een Rolls-Royce Phantom V, dan bevind je je in illuster gezelschap. John Lennon had er twee, waarvan eentje was beschilderd met psychedelische motieven. Koningin Elizabeth bezat ook twee Phantoms, Elton John had een roze exemplaar en Elvis Presley reed in een zilverkleurige. Er zijn slechts 832 exemplaren van de Phantom V geproduceerd. Allemaal hadden ze een 6,2-liter V8-motor voorin.

Elektrische klassiekers van Aston Martin, Jaguar en Volkswagen
Het ombouwen van klassiekers naar elektrische auto’s is een bescheiden trend, waar zelfs fabrikanten op zijn gedoken. Aston Martin liet al een elektrische DB6 zien, Jaguar een E-Type met stekker en Volkswagen verkoopt ombouwkits voor Kevers en T1-busjes. Deze Phantom V is echter niet het product van Rolls-Royce zelf.


Elektrische Rolls-Royce Phantom met 480 kilometer bereik
De Britse firma Lunaz Design is gespecialiseerd in het converteren van klassiekers naar EV’s. Ze doen dat met de Jaguar XK120, Bentley S2 Flying Spur, Rolls-Royce Cloud en dus ook met de Rolls-Royce Phantom V. In het geval van die laatste heeft Lunaz Design de auto een enorm 120-kWh batterijpakket gegeven. Dat is goed voor een indrukwekkende actieradius van 480 kilometer.


Phantom V EV met ‘afdoende’ vermogen
Geheel in de traditie van Rolls-Royce meldt Lunaz Design niet hoeveel vermogen de elektromotor van de elektrische Rolls-Royce Phantom V heeft. We gaan ervan uit dat het simpelweg ‘afdoende’ is, zoals Rolls-Royce vroeger zo mooi zei. En het fraaie is: Lunaz Design heeft de klassieke ‘power reserve’-meter van de Phantom vervangen door een exemplaar dat ook de regeneratie in beeld brengt.

Lunaz Design bouwt 30 stuks van de elektrische Rolls-Royce Phantom
Wat de elektrische Rolls-Royce Phantom V kost, is niet bekend, maar het zal geen koopje zijn. Lunaz Design bouwt er slechts dertig. Ze zijn gebaseerd op oude Phantoms, die eerst volledig gerestaureerd en verbeterd worden, waardoor ze nu beter zijn dan ze ooit uit de fabriek rolden.


