Het lijkt wel een trend te worden – autofabrikanten die oude modellen in een beperkte oplage opnieuw in productie nemen. Onlangs berichtten we al over de plannen van Aston Martin om een kleine serie DB5’s te bouwen. En nu ontvangen we het bericht uit Zuffenhausen dat er een splinternieuwe Porsche 993 Turbo in de startblokken staat.
De mannen en vrouwen van Porsche Classic zijn ongeveer anderhalf jaar bezig geweest met de bouw van de klassieke Porsche 993 Turbo. Onder de achterklep heeft deze bijzondere, vierwielaangedreven 911 een ouderwets luchtgekoeld raspende boxer met 450 pk. De 3,6-liter zescilinder is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak Heerlijk!

Maar er is ook slecht nieuws: Porsche houdt het bij slechts één exemplaar en de auto mag niet de openbare weg op. Het is inmiddels 20 jaar geleden dat Porsche de luchtgekoelde 911 uit productie nam. Destijds was dat voor de 911-puristen een enorme schok en de kritiek was niet van de lucht. Maar anders dan de zwartkijker van toen voorspelden, is de Porsche 911 nog steeds springlevend, want ook met waterkoeling is het nog een van de beste en boeiendste sportwagens die er te koop is.
Luchtgekoeld
Toch vond Porsche het na 20 jaar wel tijd voor een eerbetoon aan de laatste luchtgekoelde editie van de 911, de 993. Daarom heeft Porsche Classic een compleet nieuwe luchtgekoelde 911 Turbo gebouwd. De – letterlijk – unieke auto is gespoten in de kleur Golden Yellow Metallic en is voorzien van zwarte lichtmetalen wielen met goudkleurige accenten. Ook het zwarte interieur wordt hier en daar opgevrolijkt met wat goudkleurige bling.

Aan de buitenkant onderscheidt het feestmodel zich verder door flinke luchthappers in de achterspatborden. Leden van de originaliteitspolitie zullen nu misschien roepen dat dat niet klopt en die hebben deels een punt. Puntje. Weliswaar waren die luchtinlaten op de flanken alleen standaard op de 993 Turbo S, maar ze konden op de reguliere 911 Turbo wel degelijk als optie worden besteld.

Goed doel
De nieuwe klassieke sportwagen – die dus niet de openbare weg op mag – is op 27 september te zien tijdens de Porsche Rennsport Reunion op Laguna Seca in de Verenigde Staten. Een maand later wordt hij geveild door RM Sotheby’s. Mocht je deze auto per se willen bemachtigen, dan zul je waarschijnlijk flink de portemonnee moeten trekken. Maar wees getroost; de opbrengsten gaan naar de Ferry Porsche Foundation. Deze stichting is onlangs opgezet en houdt zich bezig met onderwijs voor kansarme jongeren. Dus in feite is de aanschaf van deze gouden Porsche 911 een stukje liefdadigheid. Ben je wél geïnteresseerd in exclusieve 911’s, maar is goud niet jouw kleur, dan verwijzen we je graag naar onze eigen Porsche 911 Special.
