In 2018 vieren een heleboel automodellen hun 50ste verjaardag. Daaronder bevinden zich wereldberoemde iconen, maar ook minder bekende muurbloempjes. De onverwoestbare Mercedes W114/115 is een van de meest succesvolle auto’s die het levenslicht zagen in 1968. De meeste mensen kennen hem van zijn bijnaam: Strich 8 (/8). Wil je er een kopen, dan betaal je voor een goed exemplaar inmiddels meer dan 20.000 euro.
Alleen al vanwege die naam krijgen we heimwee: /8 (Strich 8) is een verwijzing naar het jaartal 1968, waarin de Mercedes W114/115 debuteerde. Jammer dat de Duitse bijnamen in de autowereld verdwenen zijn. De Strich 8 was er als vierdeurs sedan en als coupé, en er was een verlengde Pullman-versie. De vier- en vijfcilindermodellen werden W115 genoemd, die met een zescilinder W114. Toen de verre voorganger van de huidige E-klasse in 1976 afzwaaide, waren er net zoveel exemplaren gebouwd als van alle naoorlogse Mercedessen samen. De W123 volgde hem op.

4,6 miljoen kilometer met een 240 D
De Strich 8 stamt uit de tijd dat Mercedessen een oerdegelijke reputatie hadden. Zo legde een 240 D tussen 1976 en 2004 liefst 4,6 miljoen kilometer af. Deze auto staat nu in het Mercedes-museum in Stuttgart. Je komt de Strich 8 dan ook nog overal ter wereld tegen. Bij ons als gewilde klassieker, in andere delen van de wereld als taxi of daily driver. Op de motoren na, werd de Strich 8 in 1968 helemaal nieuw geconstrueerd. Het onderstel kreeg een nieuwe wielophanging en de Strich 8 werd rondom voorzien van schijfremmen. De auto had geen handrem, maar een voetrem, een idee dat gestolen werd van de Citroën DS. De strakke middenconsole bleef vele decennia kenmerkend voor alle Mercedessen.

Mercedes’ meerprijspolitiek: kopen maar!
Bij de Strich 8 begon Mercedes met een meerprijspolitiek die tot op de dag van vandaag berucht is: het basismodel karig uitrusten en mensen verleiden om heel veel extra opties te kopen. Zo stroomden de guldens binnen bij de Nederlandse dealers. De Strich 8 was – als je vele guldens neertelde – leverbaar met een elektrisch schuifdak, halogeen koplampen en een autoradio van Becker. Hoofdsteunen voor werden vanaf 1972 standaard. Wilde je een wit stuur, dan kon dat ook. Het kostte je 11 gulden.
In de Classic Cars 28 besteden we uitgebreid aandacht aan de Mercedes W114/115. Daarin vergelijken we hem met de dit jaar eveneens 50 jaar geworden Peugeot 504.
