In 2018 vieren een heleboel automodellen hun 50ste verjaardag. Daaronder bevinden zich wereldberoemde iconen, maar ook minder bekende muurbloempjes. De komende maanden zetten we wekelijks een of meer van deze vitale vijftigers in het zonnetje. In deze aflevering staat de Saab 99 centraal.
Ondanks de vele rallysuccessen van de Saab 93/96 beseft de Saab-leiding begin jaren 60 dat je op één been niet kunt lopen. In 1964 gaat het project Gudmund van start, dat vier jaar later zijn beslag krijgt in de Saab 99.
Saab met Daihatsu badges
Het nieuwe model wordt aan uitgebreide praktijktests onderworpen, ook op de openbare weg. Om mensen op het verkeerde been te zetten, plakt Saab Daihatsu badges op de testmodellen.

Triumph motor in Saab 99
In 1968 gaat de compleet nieuwe Saab 99 in productie. Onder de motorkap ligt een nieuwe, door Triumph ontwikkelde 1,7-liter viercilinder lijnmotor. Saab blijft de voorwielaandrijving trouw, maar verder lijkt de strakke 99 in niets op de bolle 96.

Veiligheid op één
De nieuwe Saab 99 heeft moderne veiligheidssnufjes als een samendrukbare stuurkolom, kreukelzones en het contactslot in de tunnelconsole. Dat laatste om – in geval van een ongeluk – verwondingen aan de rechterknie van de bestuurder te voorkomen.

Bijna jaarlijks wordt de Saab 99 verbeterd en gemoderniseerd. Onder de vernieuwingen bevinden zich diverse wereldprimeurs. Zoals koplampwissers, stoelverwarming, zichzelf reparerende bumpers en beschermbalken in de portieren. Verder komen er nieuwe carrosserievarianten: de 3- en 5-deurs Combi Coupé.
Saab 99 Turbo
In 1972 krijgt de Saab 99 een tweelitermotor, in de GLE en de topversie EMS met injectie. De belangrijkste vernieuwing volgt in 1977. Saab gebruikt dan als één van de eerste merken een turbocompressor in een in serie geproduceerde gezinsauto.

De Saab 99 Turbo heeft 145 pk en levert indrukwekkende prestaties. Volgens Saab biedt een viercilinder met turbocompressor veel voordelen ten opzichte van een zescilinder motor. Waaronder een lager gewicht en een gunstiger verbruik, zonder verlies aan rijplezier. Met die gedachte is het merk zijn tijd ver vooruit.

Saab 90
Eind jaren 70 krijgt de 99 gezelschap van een groter model, de Saab 900, die veel gelijkenissen vertoont met de Saab 99 Combi Coupé. In 1984 gaat de Saab 99 uit productie. Om Saab-klanten met een beperkt budget te behouden, wordt de Saab 90 geïntroduceerd. Het is een wat merkwaardig model, met de neus van de 99 en de achterkant van de Saab 900 sedan. De Saab 90 houdt het maar een paar jaar uit.