Op het onlangs gehouden concours d’élégance op Amelia Island, Florida, toonde Mercedes een volledig originele schuurvondst. Deze Mercedes 300 SL Gullwing staat zelfs nog op dezelfde banden als waarmee hij in 1954 uit de fabriek rolde.

Maar 10 jaar rondgereden
De supersportwagen met chassisnummer 43, werd in 1954 naar Miami verscheept, waar hij maar zo’n tien jaar heeft rondgereden. De auto is nog volledig origineel. Zelfs de Englebert Competition-banden uit 1954 zitten er nog onder.


Alleen de lak is weg
Maar ook alle ruiten, het grijze leren interieur, de aandrijflijn en de wielen zijn allemaal zoals 65 jaar geleden. Alleen de originele middenblauwe lakkleur is verdwenen. De enige plek waarop je deze nog duidelijk kunt zien, is op het dashboard.
Decennialang verstoft
Het lijkt erop dat de auto halverwege de jaren 60 aan een opknapbeurt toe was en dat daarbij de aflak is weggeschuurd. Daarna is de monumentale carrosserie van een grijze grondlaag voorzien. Vervolgens zijn de opknapwerkzaamheden om onduidelijke redenen gestaakt en is de auto stilgezet. Om tot eind vorig jaar stilletjes te verstoffen in een garage.

Na een tip wist Mercedes-Benz Classic de verwaarloosde Gullwing op te sporen en heeft het de auto opgekocht. Maar pas nadat duidelijk was dat de voormalige supercar technisch nog in volledig originele staat was.

Herenigd met chassisnummer-broer
Mercedes was zo blij met de vondst, dat het de auto op Amelia Island showde naast een Mercedes 300 SL met chassisnummer 44. Oftewel de auto die vlak na de schuurvondst van de band moet zijn gelopen. Het grote verschil is dat nummer 44 een volledige restauratie heeft ondergaan bij Mercedes-BenZ Classic in Irvine, Californië. De marktwaarde van een gerestaureerde 300 SL ligt rond de 1 miljoen euro, maar het zou zomaar kunnen dat de volledig originele nummer 43 nog hoger wordt ingeschat.
