Het gemiddelde tweedehandsje daalt doorgaans in waarde wanneer er een nieuw model wordt geïntroduceerd. Klassieke auto’s zijn gelukkig van dit soort prijsdalingen gevrijwaard. Maar dat de prijs van een klassieker met honderdduizenden euro’s omhoogschiet wanneer er een nieuw model wordt geïntroduceerd, is ook vrij uniek. Toch zagen we het onlangs gebeuren bij een Toyota Supra die in de VS te koop staat. Daarvan steeg de vraagprijs binnen een paar weken van 121.000 naar 500.00 dollar.
Na jaren van afwezigheid komt de Toyota Supra terug. Het is een volbloed sportwagen, die in samenwerking met BMW is ontwikkeld en onderhuids grote overeenkomsten vertoont met de eveneens nieuwe BMW Z4. Onder leiding van de huidige directeur en autosportfanaat, Akio Toyoda, wil Toyota weer meer funauto’s in zijn gamma opnemen. Het resulteerde eerder al in de extreem sportieve Toyota Yaris GRMN, en ook de nieuwe Toyota Supra moet het wat duffe imago van Toyota helpen oppoetsen. Milieu-ontziende hybridetechniek zoek je dan ook tevergeefs bij de nieuwe Supra; onder de motorkap ligt een geblazen zescilinder in lijn, met een inhoud van drie liter en een vermogen van 340 pk. Elektrische hulpmotoren of CVT-achtige transmissies schitteren door afwezigheid – en gelukkig maar.

Vraagprijs Supra schiet naar een half miljoen
Goedkoop wordt de nieuwe Toyota Supra niet; de vanafprijs bedraagt ongeveer 82 mille. Dat is echter nog altijd stukken minder dan een Amerikaanse Toyota-dealer voor een Supra Turbo uit 1994 vraagt. Daaraan hangt een prijskaartje van maar liefst 500.000 dollar (ca. 439.000 euro). Maar wat eigenlijk nog bijzonderder is: een paar weken geleden vroeg dezelfde dealer uit Chicago er nog 121.000 dollar (106.000 euro) voor. Dat betekent een prijsstijging van ruim 300 procent!
Toyota Supra in The Fast and The Furious
Waar hebben we het hier over? Het gaat om een Toyota Supra van de vierde generatie, onder Toyota-fans bekend als de A80. Opvallendste kenmerk van deze Supra is de picknicktafel achterop, maar ook de achterlichtunits, elk bestaande uit vier ronde lampen, zijn kenmerkend voor dit model. Doet dit nog steeds geen bellen rinkelen? En had u de auto op de foto’s ook niet herkend? Bekijk dan de scènes uit de filmserie The Fast and The Furious hieronder maar even …
Smetteloos vanbinnen en vanbuiten
Of de Supra in Chicago een half miljoen waard is? Aan het antwoord op die vraag willen we onze vingers niet branden, maar het is wel een bijzonder net exemplaar. De rode lak glimt als een dolle en ook het interieur is smetteloos. En dat terwijl de bekleding lichtbeige is. Gelukkig is het leer, want zeker als je de rijstijl uit de The Fast and The Furious-film hanteert, zal menig passagier wel eens een nat boertje moeten laten … Overigens is die smetteloze staat niet heel verwonderlijk, want er staat niet meer dan 7111 mijl op de klok. Oftewel: iets meer dan 11.000 kilometer.

Supra Turbo met 800 pk
Onder de kap ligt een 3,0-liter turbomotor – net als bij de nieuwe Supra dus. In de klassieke Supra is de zes-in-lijn dubbel geblazen en hij blijft met zijn vermogen van 330 pk maar ietsie achter bij zijn moderne opvolger. En door het lagere gewicht kan het ‘oudje’ in de sprint ook aardig bijblijven. Van 0 tot 100 km/h duurt slechts 4,6 seconden, en dat is maar 0,2 tellen meer dan Toyota opgeeft voor zijn 21ste eeuwse Supra. Laat je echter een tuner flink zijn gang gaan met de oude turbomotor, dan knalt die ‘ouwe Jap’ alles en iedereen voorbij. Stevig gekietelde Supra’s met turbomotor halen zomaar 800 pk of meer … Daarmee kun je je eigen F&F-filmpjes opnemen. Maar zelfs met die verleidelijke gedachte in ons achterhoofd, vinden we ruim 4 ton een hoop geld voor deze Japanner. We achten het ook niet uitgesloten dat de betrokken Toyota-dealer in Chicago de prijs kunstmatig heeft opgehoogd. Gewoon, omdat hij de klassieker nog een tijdje in de showroom wil houden om straks de nieuwe Supra te promoten. De tijd zal het leren.
