De Land Rover Defender doet een ‘Phil Collins-je’. Want die Britse zanger (en drummer) is ook al jaren bezig om met pensioen te gaan, met eerste de First Final Farewell Tour en daarna de Not Dead Yet Tour. De Land Rover Defender houdt het echter kort. Zijn afscheidstournee bestaat uit slechts 25 auto’s, Land Rover Defender Works V8 Trophy genoemd.
Bijna vijf jaar (!) na het stoppen van de Defender-productie komt Land Rover met 25 nakomertjes. De Land Rover Defender Works V8 Trophy wordt door Land Rover Classic gebouwd en is voorzien van een 5,0-liter V8 met 405 pk. Die potente achtcilinder is gekoppeld aan een moderne achttraps automaat van ZF. Verder heeft de Defender Works V8 verbeterde remmen en een opgewaardeerd onderstel.

Land Rover Defender Works V8 Trophy als 90 of 110
Alle 25 exemplaren zijn uitgevoerd in de kleur Eastnor Yellow, met 16-inch wielen in dezelfde tint. Kopers kunnen kiezen uit de driedeursversie (de 90) of de vijfdeursvariant (de 110). De Land Rover Defender Works V8 Trophy is nóg meer dan standaard-Defenders uitgerust voor het zware offroadwerk. Hij heeft een snorkel, speciale terreinbanden, bodembescherming, een uitwendige veiligheidskooi en een lier.

Persoonlijke uitnodiging
Afhankelijk van het verloop van de coronacrisis, worden kopers van een Land Rover Defender Works V8 Trophy later dit jaar uitgenodigd voor een driedaags avontuur op het Engelse landgoed van Eastnor Castle. Het is de locatie van Land Rovers trainings-, test- en ontwikkelingscentrum voor nieuwe modellen.

Prijzen Land Rover Defender Works V8 Trophy
De Land Rover Defender Works V8 Trophy is op z’n zachtst gezegd niet goedkoop. De korte 90-versie start in het Verenigd Koninkrijk bij 195.000 pond (ruim 220.000 euro). Wat de lange uitvoering kost, meldt Land Rover niet. Je moet de Land Rover Defender Works V8 Trophy rechtstreeks bij de fabriek bestellen.


