De MG B is in Nederland een mateloos populaire klassieker. Bent u er al jaren verliefd op, maar durft u het niet aan om ongezuiverde uitlaatgassen de lucht in te blazen? Dan is er nu een uitstootvrij en muisstil alternatief: de elektrische MG B van RBW EV Classic Cars.
De MG B is een klassieke Engelse roadster, die van 1962 tot en met 1980 werd gebouwd. Hij was er met viercilindertje, een zescilinder lijnmotor (MGC) en een V8 (MG GT V8). Tot het midden van de jaren zeventig hadden alle MG B’s een bescheiden, verchroomde grille, die onder invloed van Amerikaanse wetgeving werd vervangen door een onooglijke rubberen smoel met grote plastic bumpers.

Hoe snel is de elektrische MG B?
Deze MG B is vanbuiten zoals hij moet zijn. Maar onderhuids is er niet veel bij het oude gebleven. Voorin ligt niet langer een verbrandingsmotor, maar een setje batterijen. De elektromotor ligt boven de achteras, waar hij zijn 95 pk loslaat op de achterwielen. Van stilstand naar 100 km/h gaat in 9 seconden. Da’s lekker vlot. Maar bij 129 km/h is het al uit met de pret.

Actieradius elektrische MG B
RBW EV Classic Cars biedt zijn MG B aan in drie varianten: met zes, zeven of acht batterijen. De eerste heeft een actieradius van maximaal 257 kilometer, de tweede komt 322 kilometer ver, en van de derde zijn nog geen cijfers bekend. Heb je zes batterijen in je MG liggen, dan duurt het ongeveer acht uur om ze helemaal op te laden.

Elektrische MG B vanaf 99.000 euro
Volgens RBW EV Classic Cars zijn alle onderdelen op en aan de MG B nieuw. Hij heeft bijvoorbeeld regeneratief remsysteem, moderne meters op het dashboard en een multifunctioneel display op de middenconsole mét navigatie. RBW EV Classic Cars is van plan om dertig stuks van de MG B te maken. Helaas is een klassieker met een elektrische aandrijflijn doorgaans een dure geschiedenis. Deze elektrische MG B is helaas geen uitzondering. In Engeland kost hij 99.000 euro, exclusief belastingen. Wilt u er eentje hebben? Dan moet u snel zijn. Er worden niet meer dan dertig exemplaren gebouwd. Er volgt wel nog een MG B GT Coupé-versie.

