In de jaren zeventig was de Ford Escort doordeweeks een de braaf en saai gezinsautootje. Maar in de weekends hing hij de beest uit als woest rallykanon. Heb je heimwee naar zo’n rally-Escort Mk 1 of Mk 2? Dan kun je nu een splinternieuwe bestellen. Het Britse bedrijf MST Cars bouwt ze vanaf ongeveer 70.000 pond.
Klassieke looks, moderne techniek
Het MST Cars is voortgekomen uit Motorsport Tools, een honderd jaar oud familiebedrijf dat sinds 2008 auto-onderdelen voor de (klassieke) autosport verkoopt. Maar wat de in Noord-Wales gevestigde firma nu flikt, gaat een paar stappen verder. Op bestelling bouwen ze een compleet nieuwe klassieke rally-Escort voor je, maar dan wel met moderne techniek, voorzien van een (Britse) typegoedkeuring. Dat betekent dat je er in Groot-Brittannië gewoon de openbare weg mee op mag. Hoe dat na de brexit voor de rest van de EU zit, is even de vraag.

Escort Mk 1 en Escort Mk 2 beter dan nieuw
Je kunt zowel de Escort Mk 1 als de Escort Mk 2 in vier varianten kopen. Deze variëren in vermogen van ruim 200 tot meer dan 330 pk. De prijzen beginnen bij 69.900 pond (ca. 79.000 euro, exclusief belastingen) voor een lekker snelle straat-Escort. Over sleepers gesproken … Voor de topversie ben je zo’n 95.000 pond kwijt (ca. 107.000 euro). Maar dan heb je ook een full spec rallywagen.

Atmosferische motor
In de meeste gevallen ligt er een ongeblazen, viercilinder 2,5-liter Ford Duratec-motor onder de motorkap. Tegen meerprijs kun je bij de dikste versie ook kiezen voor een grotere cilinderinhoud of een motor van Honda of Cosworth. Net zoals vroeger brengt de motor van de nieuwe rally-Escort het vermogen alleen over op de achterwielen. Dat wordt driften! Schakelen doe je standaard met een manuele zesbak uit de Mazda MX-5. Je kunt ook voor een vijfbak van Ford zelf kiezen. Een sequentieel bediende 5- of 6-traps automaat behoort eveneens tot de mogelijkheden.

Volledig nieuwe carrosserie
De carrosserie van de rally-Escort wordt vervaardigd uit splinternieuwe plaatwerkdelen, waarbij gebruikgemaakt wordt van moderne lastechnieken. Uiteraard wordt de body verstevigd, zodat hij tegen zware rallyomstandigheden opgewassen is. De remmerij is van AP Racing en ook voor de assen en de speciaal aangepaste wielophanging zijn hoogwaardige rallyonderdelen gebruikt. Straatauto’s worden standaard voorzien van originele Minilite-wielen (13 of 15 inch), maar er zijn upgrades tot 17 inch mogelijk. MST Cars heeft het plan om ongeveer één nieuwe Escort per maand te bouwen. Dat lijkt weinig, maar voor het predicaat hand made in Britain moet je nu eenmaal geduld opbrengen. Vraag maar aan een Rolls-Royce-rijder.
