Dit is niet de Batmobile uit de PlayStation-game Batman: Arkham Knight. Ook al lijkt de buitenissige creatie er wel op. Dit is de Delage D12: een hybride hypercar uit Frankrijk. Hij heeft zijn zinnen gezet op het Nürburgring-record voor productieauto’s. Dé manier om een historisch merk opnieuw op de kaart te zetten.
Maar dan moet de Delage D12 natuurlijk wel eerst een productieauto worden. Volgens Delage worden de eerste exemplaren van de D12 ergens in 2021 uitgeleverd (we geloven het als het zover is), voor een vanafprijs van 2 miljoen euro. Daarvoor krijg je een soort BAC Mono in het kwadraat, maar dan met een overdekte cabine.

7,6-liter V12 met 1100 pk
Achter de rug van de bestuurder ligt een 7,6-liter V12, die door een elektromotor wordt geholpen aan 1100 pk. Schakelen mag je zelf doen, aldus Delage, met een handgeschakelde achtbak. De D12 is er in twee varianten: GT en Club. Die laatste is 90 pk minder sterk, maar een stuk lichter (1309 tegenover 1400 kilo), en doet 0-100 km/h in 2,8 seconden. Zijn top ligt op 375 km/h.


Delage D12 jaagt op Nordschleife-record
Met de D12 Club wil Delage het record voor productieauto’s op de Nordschleife verbeteren. Op dit moment staat de beste tijd op naam van de Lamborghini Aventador SVJ, die twee jaar geleden in 6 minuten en 44,97 seconden rondging. Delage is van plan om dertig D12’s te bouwen om hem te kwalificeren als productieauto. Met zo’n record vestig je natuurlijk wel meteen je naam, wat belangrijk is als je jezelf als vergeten automerk van een nieuwe toekomst wilt verzekeren.

Klassieke fabrikant van luxe en sportieve auto’s
Het nieuwe Delage gebruikt de naam van een Frans automerk dat in 1905 werd opgericht door Louis Delage. De fabrikant maakte naam in de racerij en als maker van luxeauto’s. In de jaren dertig had de firma het moeilijk. Delage ging in 1935 failliet, maar startte door. Helaas was het na de Tweede Wereldoorlog echt afgelopen.

Delage D8 120 Aerodynamic Coupé (1938)

Delage D6 3 Litres Grand Prix (1946)