Black is beautiful. Toch vinden wij een half miljoen dollar een hoop geld. Zelfs voor een in nieuwstaat verkerende, zwarte Ford Thunderbird uit 1956. Maar als je weet dat Marilyn Monroe met haar bevallige billen op de bestuurdersstoel heeft gezeten … Des te vreemder vinden we de vraagprijs van 1 miljoen dollar voor een Amerikaanse zwarte Volkswagen Kever uit 1964. En nee, hij is niet van Elvis Presley of Frank Sinatra geweest. Wat is hier aan de hand?
Van de eerste generatie Thunderbird met de oorspronkelijke voorbumper zijn nog geen 32.000 stuks gebouwd. Hoeveel er daarvan over zijn, is onduidelijk. Maar er is natuurlijk maar één Thunderbird waarin de actrice heeft gezeten die wereldwijd miljoenen mannen slapeloze nachten– en meer – heeft bezorgd. De vrouw die naar verluidt ook het bed heeft gedeeld met president John F. Kennedy. Nog zo’n icoon uit het verleden.

Photo by Kobal/REX
Seksbom in Ford Thunderbird
En nee, het is niet zo dat een ex-achterbuurman Marilyn wel eens een keertje in en uit een zwarte Thunderbird heeft zien stappen die heel erg op deze auto líjkt. Alles is gedocumenteerd en er zijn ook meerdere foto’s van de voormalige seksbom in en bij haar Thunderbird. Vaak in het gezelschap van haar toenmalige hubby, toneelschrijver Arthur Miller. Dat Marilyn in 1964 op tragische wijze om het leven kwam, heeft haar mythische status alleen maar verhoogd. Marilyns ex is volledig gerestaureerd en verkeert in mint condition. Je kunt er gewoon mee rijden en dus ook ritjes mee beleven die Marilyn zelf heeft gemaakt. Al met al kunnen we ons best iets voorstellen bij de geschatte opbrengst van 3,5 tot 5 ton in dollars. Zelf meebieden? Dat kan op 16 november.

Kever van 1 miljoen
Van de Volkswagen Kever zijn alleen in 1964 al ruim 948.000 stuks gebouwd. Bijna een miljoen dus. Over de gehele levenscyclus van de auto waren dat er zelfs meer dan 20 miljoen. Wat maakt de zwarte Beetle uit Portland, Oregon dan zo bijzonder dat de eigenaar er een miljoen dollar voor wil hebben? In de eerste plaats de kilometerstand: er staat 23 mijl op de teller, oftewel 36,8 kilometer. De auto is dus werkelijk zo goed als nieuw, zonder dat er ook maar iets aan is gerepareerd of gerestaureerd.

Ruim 50 jaar onder een doek
De auto werd in 1964 gekocht door automonteur Rudy Zvarich, die destijds in een Kever uit 1957 reed. Hij verwachtte dat zijn auto na een tijdje wel uit elkaar zou vallen en was alvast aan het rondkijken naar een vervanger. Dat moest weer een Kever worden, alleen wist Rudy dat Volkswagen voor 1965 een facelift zou doorvoeren. Daarbij werden de ruiten vergroot, en dat vond-ie maar niks. Daarom kocht hij nog een pre-faceliftmodel, een mooie zwarte, met rode bekleding. Hij tapte alle vloeistoffen af en zette de auto onder een doek in een loods. Het idee was hem pas in gebruik te nemen wanneer zijn oude Kever het zou begeven.

Zwart goud
Dat kwam er echter nooit van en in 2014 overleed Rudy. De zwarte Kever werd nagelaten aan een neef. Bij inspectie bleek de auto een tikje stoffig, maar verder mankeerde er he-le-maal niets aan. De wieldoppen zijn er wel bij, maar werden nooit gemonteerd. In al die jaren van stilstand is de auto zelfs nooit gewassen. En daarom denkt deze neef nu dat hij het zwarte goud in handen heeft. Terecht? Wij wagen het te betwijfelen.
